[lonen in europa]

Mon Sep 1 12:03:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert schreef:

Het gaat niet om de loonkosten absoluut, maar om de loonkosten per eenheid
produkt. Het artikel vergelijkt de lonen per uur. En aangezien juist de
produktiviteitsgroei in de jaren negentig sterk is achtergebleven en
Nederlanders effectief bovendien het minste aantal uren per jaar werken zijn
die loonkosten p.e.p. erg hoog.

Joris:

Ik kan me voorstellen dat je zo'n soort vergelijking kunt maken. Maar ik
vroeg eerder al, wat ik me daar bij voor moest stellen en waar ik die
vergelijking kan vinden. Indien je deze vergelijking zou nemen als maatstaf
van concurentiepositie dan zou een land dat zich slechts op lage lonen
lopende band werk zou richten een heel goede concurrentiepositie hebben.
Immers een lage loon per produkt.
De produktiviteitsgroei is achter gebleven bij andere landen. Dit kan het
gevolg zijn van het inhalen van technologische vernieuwing van andere
landen. En dat nederlanders het minste aantal uren werken dat zal best.
eerder onderzoek toonde aan dat Nederlanders de uren dat ze werken echter
wel meer produceerden (helaas weet ik niet of dat dit jaar en vorig jaar ook
nog zo was). Dat kan veranderd zijn.
De hoge lonen in de enegiesector heben wellicht een groot invloed ook op
kosten voor andere bedrijven. immers, energie hebben we allemaal nodig. Een
idee om vooral voor die sector te pleiten voor lagere kosten? En de
financiele dienstverlening ook...Ook dat hebben alle andere bedrijven nodig
en betalen ze in vergelijking dus erg veel voor.

Bert:
Daar komt nog bij dat de omslag in concurrentiepositie ergens in 1999
plaatsvond. En vooral de afgelopen jaren flink heeft doorgezet, in negatieve
zin. Sinds 1999 11 procent verslechtering - exclusief de ontwikkeling van de
euro, is dat. De economische omslag vond in 2001 plaats, maar Nederland was
bezig met andere dingen. De lonen stegen gewoon door, zelfs dit jaar (van
economische krimp) zelfs nog met 4,3 procent.

Joris:
Ook hier geldt nog steeds dat het best slecht kan gaan wat betreft de
concurentiepositie. Maar alleen de aanname dat het slechter gaat zet nog
niets over dat het slecht gaat. Stel dat we met kop en schouders er bovenuit
staken en dat anderen het gemiddeld wat beter zijn gaan doen, dan unnen we
nog steeds de beste positie heben. OK, dat is wel een signaal om dingen te
veranderen. Maar de analyse moet zijn waar dat aan licht. De kosten per
produkt kan het punt zin. maar dat hoeft niet per se te betekenen dat de
loonkosten per produkt zo groot zijn. De energiekosten en de financiele
dienstverleningskosten kunnen de kosten per produkt ook te hoog maken....
Toch?

Groetjes Joris.