files en huisvesting

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Fri Oct 31 00:28:13 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Het gaat mij boven de pet waarom iedereen alleen maar aan machtsmisbruik kan
denken als ik vraag om een overheid die het verhuizen naar een aangename
huisvesting dichter bij de werkplek mee helpt mogelijk te maken.

Als je nu je huis verkoopt, om een huis dichter bij te kopen wordt je meteen
door de overheid gestraft met een flinke belastingheffing. De boodschap is
dat je moet blijven zitten waar je zit. Maakte je vroeger veel kilometers
dan was dat een aardige bijverdienste, maar dat is nu bijna voorbij.

Het is nu gewoon onmogelijk voor werkend Nederland om dichter bij het werk
te gaan wonen. Het wisselen van baan en de onbeschikbaarheid van
aantrekkelijke woonruimte maakt dat men steeds verder van huis komt. Dat het
een enkeling soms wel lukt wil niet zeggen dat iedereen het zou kunnen. Het
overheidsbeleid heeft tot nu toe juist meegewerkt aan de steeds grotere
verwijdering.

Als het verkeersinfarct hard toeslaat dan gaat het ons nog veel kosten. De
individuele werker moet meer reiskosten gaan betalen of komt niet meer op
zijn werk, en de samenleving wordt armer omdat de allocatie van de arbeid
niet meer optimaal is.

Groeten,

John Wijsmuller