Fw: RE: minderhedenbeleid

ro-esp ro-esp at DDS.NL
Thu Oct 30 17:22:34 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je Thu, 30 Oct 2003 08:11:19 +0100, "IM2" <j.hoek20 at chello.nl> sendis:

> Je moet je niet afvragen of het integratiebeleid opgeheven moet worden of
> niet, maar hoe het verbetert kan worden.

> Ik heb Turkse kennissen, en die werken en spreken allebei nederlands. Hun oma
> past op de kinderen, en heeft de hele dag de turkse sateliet op.

Je zou dus gemengde kinderopvang gratis moeten maken ?

> Ik heb 2 meisjes bij mij op het atheneum gehad, die beiden uit Zuid-Amerika
> kwamen, op hun elfde jaar. Ondanks dat ze redelijk goed nederlands spraken,
> was voor hun lezen en "inhoudelijke uitleg" tijdens de lessen (vooral wis en
> natuurkunde, begrippenvakken) erg moeilijk.

> Dat zij daarmee achterstand opliepen was duidelijk, maar wat ons als "native
> tongue" sprekers ook ergerde, is dat 1 zo'n meisje, met al haar vragen, de
> hele les ophield,

kan ik me iets bij voorstellen (heb ooit in een gemengde Havo/vwo-klas
gezeten). Aparte scholen voor importkindjes stichten ? Of van het VWO
naar een lager type sturen ?

> Het niet meer uitvoeren van het integratie-beleid, zal alleen maar tot
> verergering van de situatie leiden, kinderen die op de kleuterschool al een
> taalachterstand hebben, omdat de hele familie thuis de turkse of
> marrokaanse sateliet aan heeft staan.

Misschien is het een relatief goedkoop idee, de NLse zenders (teletekst)
van arabische, turkse en andere ondertitels te voorzien, en/of 1 zender
voor eenvoudig taalgebruik te reserveren.

> Het gaat er dus om, om de taalintegratie beter te stimuleren, vanaf zo jong
> mogelijk. Desnoods met extra lessen buiten en binnen schooltijd, cursussen
> en verder Nederlands materiaal(voor jou misschien esperanto, Ronaldo, maar
> daar moet je zelf maar voor lobbyen.

iedereen die binnenkomt een jaartje Esperanto laten leren zodat ze
vlotter nederlands leren. Zit wat in, mits ze daar wel de tijd voor
hebben/krijgen.

Ik geloof dat je een beleid zoals in Zweden bedoelt: alle immigranten
een gedegen kursus geven _voor_ ze aan het werk (mogen) gaan

> En ja, als een autochtoon en een allochtoon dezelfde papieren hebben,
> net zoals bij functies waar vrouwen ondervertegenwoordigd zijn, dat dan
> de afweging in het voordeel van de minderheid wordt besloten

dat zou mooi zijn
                    groetjes, Ronaldo

-- http://www.esperanto.net
-- Arachne V1.69, NON-COMMERCIAL copy, http://arachne.cz/