burgemeester

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Oct 28 19:06:33 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal mee eens Herman. Inderdaad is het zo dat de burgemeester al
vrij veel macht heeft (zeker voor een benoemde functionaris) en helaas
is het ook zo dat de burger zich nou eenmaal niet met zijn/haar
volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad kan identificeren. Ik ben
persoonlijk dan ook een voorstander van een gekozen burgemeester. En
inderdaad gecompenseerd met direct democratische machtsmiddelen voor de
burgers (recall, referenda). Wel vind ik dat de macht van de
burgemeester in dat geval significant uitgebreid moet worden (minstens
het zelf aanstellen van wethouders).
Een gekozen MP vind ik echter een slecht idee. En daar doelde ik
eigenlijk ook op in mijn reactie. UIt de enquete van het SCP kwam
namelijk naar voren dat de steun voor een gekozen MP bij D66 kiezers
zelfs kleiner is dan bij CDA kiezers (in tegenstelling tot de gekozen
burgemeester). Of dat slechts aan de vreselijke campagne lag (het paarse
verfstokje), of dat de D66 kiezer nou eenmaal centralisatie van macht
verafschuwd, weet ik niet zeker, maar ik hoop het laatste.

Groeten,
Mark