burgemeester

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Tue Oct 28 18:55:57 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> John heeft helemaal gelijk dat kiezen voor rechtstreeks
> gekozen bestuurders moet inhouden dat die figuur dan
> ook meer macht krijgt.

Mmm, maar John wil toch juist het omgekeerde bereiken? ;-) Namelijk dat
je bestuurders *niet* direct moet kiezen om te *voorkomen* dat ze meer
macht eisen en krijgen?

Anyway:

> Kiezen moet namelijk iets voorstellen, anders leg je
> een bom onder de democratie.

Helemaal mee eens natuurlijk. Alleen kun je bij dit onderwerp dan
betogen dat "ze" (burgemeesters, de premier) die macht de afgelopen
jaren in feite al gekregen hebben. Bij burgemeesters bijvoorbeeld
doordat die vaak de enige professionele, full-time bestuurders zijn in
het college en daardoor meer tijd, kennis en ervaring hebben om
effectief invloed uit te oefenen. Over de afnemende kwaliteit van
wethouders en gemeenteraadsleden (en/of: de toenemende complexiteit van
het gemeentebestuur waardoor het voor amateurs in de huidige opzet
steeds moeilijker wordt om daarin een volwaardige rol te spelen) wordt
al langer geweeklaagd binnen het openbaar bestuur (niet in het minst
door burgemeesters die zich aan handen en voeten gebonden voelen).

Zo'n rechtstreekse verkiezing van, bv, de burgemeester zou dan dienen om
de feitelijke situatie te voorzien van een democratische legitimatie.

Zelf lijkt me de combinatie van rechtstreeks gekozen bestuurders mét
bevoegdheden, waarbij de verschuiving in het  machtsevenwicht (van
raad/parlement naar bestuurder) gecompenseerd met meer directe
democratie, voorlopig nog het best geschikt voor de veranderde
tijdgeest. Je compenseert dan de verzwakking van het vertegenwoordigend
orgaan (door eigen toedoen, en door afnemende binding tussen kiezers en
partijen) met een versterking van de democratische legitimatie daar waar
de kiezer die wél als belangrijk ervaart.

Groeten

Herman Beun       kandidaat lijsttrekker Europees Parlement
Herman.Beun at skynet.be               http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief
-> schrijf nu in!