Dat komt ervan: gebrek aan visie

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Oct 28 11:00:58 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Ik vraag me af of je conclusie een juiste is, Bart.
>
> Het gaat niet over het koningshuis, maar over de werk en
> handelswijze van deze regering. Het onderwerp heeft
> toevallig raakvlakken met het koningshuis.
>
> De politiek heeft gekozen voor het incident.
> Dat Dittrich niet door heeft dat de incidenten wel de
> aanleiding zijn, doet daaraan niets af. m.i.

Henk, vraag je eens af, wat levert zo'n politiek steekspel in de 2e
kamer nou echt op? Wat is iedereen er wijzer van geworden? Wat voor
onbenullige zaak is het nou wel niet. Net één maatje groter dan wat er
wekelijks in de roddelbladen staat. Maar goed, in feite is dit off-topic
hier (mijn eigen schuld natuurlijk).

> Overigens om op de visie terug te komen:
>
> http://www.scp.nl/boeken/onderzoeksrapporten/2003-14/nl/metainfo.htm

Bedankt voor de referentie. Ik beschouw de mobiliteitsvraag als een
gegeven, een behoefte die groeit met de welvaart en de mogelijkheden.
Dus: laten we de discussie niet te breed maken.

> Daarnaast, hoe moeten we de auto zien in de toekomst als het
> beslag op het milieu een andere wordt als gevolg van een
> ander type brandstof?

Wat echt pijn doet op het moment zijn de files, de kosten van de
infrastructuur, het onbevredigende openbaar vervoer. Dat er ooit
(eindelijk) schonere auto's komen staat ook redelijk los van deze
discussie. Ook hier: te veel tegelijk aan de orde stellen doet de
discussie verzanden.

> En is (openbaar) vervoer, ook in jouw visie, niet in thema
> dat het voor iedereen toegankelijk moet blijven?

Als vrijwel iedereen gebruik kan maken van een systeem dat goed voldoet
en goed gebruik maakt van reeds aanwezige auto's, dan hoeven bussen,
taxi's en treinen voor mij helemaal niet.

Maar ook dit is in feite een zijpad. Als een meerijd-systeem het aantal
auto's op de weg met 10% kan verminderen, of een deel van de witte
vlekken in het huidige openbaar vervoer kan invullen, of de overvolle
treinen wat kan ontlasten, dan mogen we al zeer tevreden zijn. Of het
systeem daarenboven nog zó succesvol is dat de vraag naar openbaar
vervoer verdwijnt, tja, dat zal dan wel weer blijken.

Samenvattend: de neiging om zijpaden in te slaan is haast onbedwingbaar,
maar ik zie liever dat de discussie zich toespitst op de mogelijkheden
om het meerijden succesvol te organiseren.

Bart Meerdink