Verder heen, verder terug (was: UPC drama next episode)

Sat Oct 25 12:06:06 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL> als reactie op het aankaarten van de
 daadloosheid van de politiek m.b.t. het UPC-dossier:
>Heb jezelf wel eens gedacht aan de mogelijkheid je te kandideren voor een
>vertegenwoordigend gremium

 Tja, ik weet het: de beste stuurlui staan aan wal.

 Ik denk -in alle bescheidenheid, dat wel- dat ik wat te slim ben voor zoiets.
 Onlangs heb ik een astrofysisch probleem opgelost door twee jaar lang naar de
 data op het beeldscherm te turen en daar een enorme hoeveelheid wiskunde op
 los te laten teneinde door te krijgen dat er vrijwel geen wiskunde voor nodig
 was. Kortom: ik ben domweg te saai voor de politiek. Ik zou me teveel in iets
 vastbijten. Al die vluchtige blabla is niets voor mij. Ik ga voor de inhoud.

>-een stadsdeelraad schijnt ook nogal aan gebrek aan goede kwalitatieve
>kandidaten te lijden-

 Toevallig, ik kreeg van de week net zoiets binnen. Wel doorgekeken, nog niet
 gelezen.

>Ook *hullie* (de politici) zijn mensen als jij en ik en proberen hun best te
>doen.

 Je hebt gelijk.

 Mijn onvrede wordt voornamelijk gevoed door een enorme teleurstelling. In de
 politiek als zodanig (Europa, verzorgingsstaat) en in D66 in het bijzonder
 (gebrek aan vrijzinnigheid); alles is tegenwoordig zo vreselijk benepen.

 Wat te denken hiervan...
 Vroeger moesten we in God geloven, tegenwoordig in Europa. Vroeger moesten
 we in de zuilen geloven, tegenwoordig in het individu. Vroeger moesten we
 in de maatschappij geloven, tegenwoordig in de economie. Nog niet zo lang
 geleden moesten we in de politieke correctheid geloven, nu in de politieke
 benepenheid. Maar ik WIL helemaal nergens in geloven. D66 vroeger ook niet,
 maar nu dus wel. D66 is D66 niet meer.

 Als je het trio Balkenende, Donner & Verhagen ziet - dat is toch het diep-
 tepunt van wat er denkbaar is ? Maar D66 loopt daar vrolijk achteraan. De
 partij doet alles om de politieke vernieuwing op de agenda te zetten maar
 het middel (de klok 50 jaar terugzetten) is strijdig met het doel. Op een
 gegeven moment zal de bom barsten en dan zit onze partij niet alleen met
 de brokken (er is niets verwezenlijkt), er zal ook geen mens meer zijn die
 langer D66 stemt (de geloofwaardigheid is weg).

 Een politiek van 'verder heen, verder terug' klopt domweg niet.

 Marc Fluks, Amsterdam