Balkenende wijst verantwoordelijkheid voor eigen handelen opnieuw af

Wed Oct 22 10:25:27 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ben het wel met je eens, Henk,

Het is net als met de grootvader van Willem-Alexanders kinderen /
troonopvolgers, een non-probleem eigenhandig fingeren, dat zogenaamd
daadkrachtig oplossen, "schuld" bij anderen leggen, en zo de aandacht
afleiden, terwijl er materieel eigenlijk niets aan de hand was noch
verandert...

Vrij naar Hans van Mierlo: andere redeneringen zijn denkbaar en
verdedigbaar.

Balkenende had zich bij zijn bevragingen moeten beperken tot wat terzake
doet: betrokkenheid bij criminele activiteiten e.d. en behoort niet te
vragen naar privegevoelens en -ervaringen los daarvan. Die laatste gaan
alleen de echtelieden en als zij dat zelf willen hun familieleden en
vrienden wat aan. Nu reservekroonprins en verloofde geregisseerd alle schuld
op zich laten nemen is niet chique.

Zoals gezegd door de regering was en is het verleden van Mabel geen
probleem, de AIVD annex voorgangenr BVD wist van haar persoonlijke
"zeilcontacten", ook premier Kok zag al geen aanleidingen er nader onderzoek
naar te doen, nu moet Mabeltje hangen omdat ze haar persoonlijke gevoelens
en contacten niet openhartig genoeg bij dominee Balkenende opgebiecht heeft,
terwijl er dus volgens de regering feitelijk niets verandert aan de
beoordeling van e.e.a. in haar verleden.

Volgens nogal wat commentaren zet Nederland zich als ouderwets en bekrompen
te kijk, elders is het al normaal dat je priveleven, wel of geen relatie
e.d. publiek niet terzake doet, wel uiteraard of je betrokken was of bent
bij criminele activiteiten e.d.

Fritz van Rikxoort