Friso en Mabel, cri de coeur

Mon Oct 13 19:48:09 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:11 11-10-2003, Hein van Meeteren wrote:

>De orde had al veel, veel eerder op zaken gesteld moeten worden. Ga maar na:

Ik ga na:

>* Kok wist al van de contacten Wisse Smit - Bruinsma

Inderdaad. Reeds in 2001.

>* Balkenende c.s. wist al van de contacten Wise Smit - Bruinsma

Balkenende wel. C.s. ook? Wie zijn c.s.?

>* De journalistiek had al gerept over de contacten Wisse Smit - Bruinsma

Inderdaad. Thomas Lepeltak bijvoorbeeld zei een paar weken
geleden al dat het paar maar geen toestemming moest vragen.

>* In bepaalde zeilkringen wist men al over relatie Wisse Smit - Bruinsma

Daar wist men dat er contact was geweest; klopt.
Overigens: in bepaalde krigen in Amsterdam was het een publiek
geheim dat Bruinsma en Wisse Smit een verhouding hadden.

>Kortom: het was in redelijk brede kring bekend dat er contacten waren geweest.

Dat er contacten waren geweest; klopt.

>Kennelijk waren die contacten voor het koninklijk Huis en het Kabinet niet
>voldoende aanleiding een grondig onderzoek te laten uitvoeren.

Waar baseert u dat op?
Het is toch heel wel mogelijk dat zo'n onderzoek *wel* heeft
plaatsgevonden?

>Dit alles speelt vóór 16 juni, toen JP zijn gesprek met het paar voerde.

Als u het zegt...

>In die tijd was het NIET doen van een grondig onderzoek in feite
>een verklaring in de trant van: "Het valt allemaal reuze mee".

Dat is speculatie.
1) u weet niet of zo'n onderzoek wel of niet heeft plaatsgevonden.
2) u kent de inhoud van het gesprek niet.

>In die zin is het paar dus behoorlijk in de maling genomen.

Dat weet u niet.
We zijn, zoals gewoonlijk bij uw bijdragen, de feiten voorbij.
We bevinden ons op het terrein van de speculatie.

>Het is niet meer dan menselijk dat het paar ervoor koos low
>profile te blijven wat dit betreft.

Dit is een belangrijk punt.

Aan leden van het Koninklijk Huis worden bovenmenselijke
eisen gesteld. Dat volgt uit de positie die deze familie
opeist. Als het hier ging om gewone mensen, dan konden
zij niet boven ons staan.
Het Koningsschap is een mythe, maar juist dat heeft
consequenties. Dus, het moge nog zo menselijk zijn;
juist een mogelijke kandidaat-Koning en zijn aanstaande
dienen zich betere mensen te betonen dan gewone stervelingen.

Begrijpt u mij niet verkeerd; ik vind het een belachelijk
systeem. Maar wie er in gelooft en er een beroep op doet
- en Johan Friso deed dat, want hij wilde zijn aanspraken
op de troon handhaven - dan moet je ook de consequenties
aanvaarden.

>De verwachting was immers gewekt dat *ondanks de brede bekendeheid
>met de feiten*  de toestemmingswet ingediend zou worden.

Dat suggereert u wel, maar u bewijst het niet.

>Ook de AIVD heeft een verklaring van geen beletsel afgegeven
>*ondanks de bekendheid met de feiten in bredere kring*.

Ondanks de bekendheid, in bredere kring, van *een deel van*
de feiten.

>Toen vervolgens de misdaadjournalistiek zich ermee begon te bemeoeien (Da
>Silva), toen werd het ineens te heet onder de voeten van het kabinet. En
>moest Barbertje hangen.

Op dat moment werd duidelijk dat de kandidaat-Koning en zijn
aanstaande hadden gelogen over het verlden van die verloofde.

>De vraag is: wie heeft wie eigenlijk bedrogen?

O, maar daar is geen twijfel aan:
- Mabel Wisse Smit en Prins Johan Friso hebben de regering
  bedrogen (kabinet plus staatshoofd)
- Mabel Wisse Smit en Prins Johan Friso hebben Beatrix
  bedrogen (schoonmoeder, resp. moeder).

Overigens: als u uw pilletjes heeft ingenomen, dan bent u
best in staat een wat meer bezonnen bijdragen af te scheiden,
dat blijkt nu maar weer. Mijn complimenten.

Erik vdMb