erratum+excuus

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 11 14:16:43 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijstgenoten,

Nog even een klein misverstandje uit de wereld helpen omtrent de kinderporno die ooit op de lijst DB.NL is gepost door de Heer Hagens. Omdat ik hecht aan weerwoord en in ieder geval twee visies op het geburde, toch maar een reactie mijnerzijds, op het gevaar af dat we weer in een robbertje digitaal moddervechten belanden.

On Fri, 10 Oct 2003 15:38:40 +0200, Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL> wrote:

>Voor de duidelijkheid dient worden gemeld dat de heer Hagens
>die foto niet zomaar plaatste. Op de lijst was een discussie
>gaande over kinderporno, en de verantwoordelijkheid van de
>Internetproviders.

Dat klopt. Het ging primair over de verantwoordelijkheid en en de aansprakelijkheid voor de inhoud van hetgeen de klanten van de providers op het net zetten. Dat was een actuele discussie, aangezien de overheid er steeds indringender en dwingender toe overging om providers opsporingstaken en aangiftetaken te laten uitvoeren (o.a. via art. 13 van de Telecommunicatiewet van 1999). De providers waren principieel tegen zo'n provider-opsporings en vervolgingstaak, evenals de stichting DB.NL, die opkwam voor het vrije verkeer van boodschappen via internet en het tegengaan van welke vorm van censuur dan ook.

>Door Felipe Rodriquez, op dat moment directeur van XS4ALL,
>werd ontkend dat zich op XS4ALL-servers kinderporno bevond.

Felipe Rodriques had "geen boodschap aan de boodschap", zei hij, en WILDE niet weten wie welke boodschap hij (i.c. XS4ALL) doorzond. Hij wenste een common carrier status voor de provider, net zoals een telefoondienst-provider. De KPN heeft immers ook geen boodschap aan de inhoud van de telefoongesprekken die langs haar lijnen worden gevoerd (tenzij getapt mag worden o.b.v. strafrechtelijke regelgeving). Je kan KPN moeilijk primair aansprakelijk stellen voor een criminele deal die langs haar kabels wordt gesmeed. KPN is doorgeefluik, neutraal, meer niet. Zo wenste Felipe Rodriques dat ook voor XS4ALL. Voorstanders van provider-aansprakelijkheid begonnen vervolgens met het kinderpornoverhaal. Ze gebruikten het om de providers onder druk te zetten. In die tijd kon je met een kinderpornoverhaal (dus het emotionele, ik zeg zelfs demagogische appèl dat met zo'n verhaal ontstond) makkelijk je zin doordrijven.

>Als bewijs van het tegendeel postte de heer Hagens een (1)
>kinderpornofoto.

Iedereen die van de hoed en de rand wist was allang op de hoogte van het aanwezig zijn van kinderporno op de servers van XS4ALL (én planet, én dds, én worldonline etc). Het probleem lag gewoon heel ergens anders: het principiële punt van wie die kp dient te bestrijden. Anders gezegd: wie is verantwoordelijk voor de opsporing, vervolging en berechting van hen die kinderporno verspreiden? XS4ALL stelde zich bij monde van Rodriques op het standpunt dat de overheid, in casus politie en justitie, opsporing en vervolging diende in te zetten. En NIET XS4ALL. Het was een principiële discussie.

> Hij deed dat middels een attachment, zodat
>ontvangers die niet met dergelijke afbeeldingen wenstten te
>worden geconfronteerd, de foto niet hoefden te bekijken.

Zelfs als hij het met een link gedaan zou hebben (wat misschien nog net aanvaardbaar was geweest): het was absoluut onnodig deze kinderporno op onze lijst te plaatsen. Het was pure provocatie, het was schenden van de wet, en het was misbruik van van openheid van de lijst zoals we dat als stichtingsbestuur faciliteerden.

>Als gevolg van de actie van de heer Hagens, nam XS4ALL het
>probleem van kinderporno-foto's zeer serieus,

De kwestie was niet of de kinderporno serieus of niet serieus genomen werd. Iedereen was het er allang over eens dat kinderporno afkeurenswaardig was (is) en bestreden diende te worden. De vraag was slechts: WIE bestrijdt en WIE vervolgt. De providers vonden (en vinden nog steeds) dat het principieel een zaak van de overheid is.

> en vrijwel
>alle providers in Nederland volgden het bedrijf daarin.

De hysterie die ontstond door verschillende kinderpornoplaatjes van de servers van de providers te plukken en te openbaren (Hagens was niet de enige) vertroebelde de principiele discussie. Het was een ongeoorloofd drukmiddel dat ingesteld werd, sterker nog, de discussie is ermee platgeggoid.

>Het posten van 1 foto op een bescheiden discussielijstje
>heeft aldus grote invloed gehad op het bestrijden van
>kinderporno in Nederland.

Dat willen u en de Heer Hagens graag verkondigen, maar de feiten liggen anders. De providers zijn bezweken onder heel andere druk, namelijk die van de overheid, namelijk de dreiging tot mede-aansprakelijkheid. Het plaatsen van die foto heeft alleen maar veel ergernis opgewekt bij de deelnemers van die lijst, en heeft er mede toe bijgedragen dat het bestuur uiteindelijk heeft besloten de lijst af te sluiten.

>Naar mijn mening dient de heer
>Hagens daarom te worden geprezen voor zijn actie.

U mag hem prijzen, het stichtingsbestuur vond het een daad van provocatie en misbruik van een open lijst. Uiteindelijk nam het bestuur zijn verantwoordelijkheid en sloot de lijst (ook nadat iemand, we vermoedden wel wie dat was) de lijst via een Amerikaanse server plotsklaps abonneerde op 176 discussielijsten. Er waren maar weinig mensen die zulk een daad van sabotage technisch konden uitvoeren en een motief hadden.

>Helaas vindt mijnheer Van Meetren het sindsdien nodig om
>het posten van die ene foto als ad hominem argumentatie
>tegen de heer Hagens te gebruiken, om maar niet op Hagens'
>doorgaans rake kritiek te hoeven ingaan.

Ik heb weinig rake kritiek gehoord. Wel veel gescheld en gevloek. Ook heb ik begrepen dat Heer Hagens heeft opgeroepen mij te slopen op het internet. Prettige meneer, die meneer Hagens van u.