Friso en Mabel, cri de coeur

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 11 11:11:43 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, 10 Oct 2003 22:54:16 +0200, Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> wrote:

>Nou, mij lijkt eerder orde op zaken probeert te stellen,
>maar let vooral even niet op de "collateral damage".

Doe orde had al veel, veel eerder op zaken gesteld moeten worden. Ga maar na:

* Kok wist al van de contacten Wisse Smit - Bruinsma
* Balkenende c.s. wist al van de contacten Wise Smit - Bruinsma
* De journalistiek had al gerept over de contacten Wisse Smit - Bruinsma
* In bepaalde zilkringen wist men al over relatie Wisse Smit - Bruinsma

Kortom: het was in redelijk brede kring bekend dat er contacten waren geweest. Kennelijk waren die contacten voor het koninklijk Huis en het Kabinet niet voldoende aanleiding een grondig onderzoek te laten uitvoeren. Dit alles speelt vóór 16 juni, toen JP zijn gesprek met het paar voerde.
In die tijd was het NIET doen van een grondig onderzopek in feite een verklaring in de trant van: "Het valt allemaal reuze mee". In die zin is het paar dus behoorlijk in de maling genomen.
Het is niet meer dan menselijk dat het paar ervoor koos low profile te blijven wat dit betreft. De verwachting was immers gewekt dat *ondanks de brede bekendeheid met de feiten*  de toestemmingswet ingediend zou worden. Ook de AIVD heeft een verklaring van geen beletsel afgegeven *ondanks de bekendheid met de feiten in bredere kring*.

Toen vervolgens de misdaadjournalistiek zich ermee begon te bemeoeien (Da Silva), toen werd het ineens te heet onder de voeten van het kabinet. En moest Barbertje hangen.

De vraag is: wie heeft wie eigenlijk bedrogen?