Friso en Mabel, cri de coeur

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Oct 10 18:27:27 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:38 10/10/2003 +0200, Henk van Lingen wrote:

>  Zolang de pers in deze zaak meer boven water krijgt dan de bvd en de
>  premier, valt er over onheusheid weinig te zeggen en is met aanvullend
>  onderzoek helemaal niets mis.

Dat is nog maar afwachten. Dit muisje heeft nog staartjes, wat ik je brom. Die Da Silva lijkt me niet de meest betrouwbare bron, en Peter R. de Vries houdt wel van overdrijven. Maar dat de AIVD schandelijk heeft gewanpresteerd, ja, dat mogen we vaststellen.

>  > Ze
>  > heeft een paar nachtjes met haar vriendje op zijn boot gepit. Big
>  > deal.  Ze heeft een paar keer met hem een Chineesje gegeten, so what?
>
>  Ik eet nooit een Chineesje met topgangsters, laat staan dat ik er logeer.

Je weet maar nooit, haha. Volgens mij was onze Klaas een aimabel man, en lag hij goed in Gooise kringen. Je moet maar weten dat zo'n man een imperium runt.

>  > In de Volkskrant van vandaag kan je lezen hoe die hele
>  > zeilkakkerswereld met Bruinsma aan tafel schoof als het goed uitkwam
>  > en er iets te verdienen valt. Nederland wederom op zijn smalst.
>
>  Met de zeilkakkerswereld heb ik niks te schaften,

Ik ook niet, maar Mabel wel, dat is de clou.

>met potentiele troonpretendenten wel. Dus als Mabel vorkjes prikt, dient ze een
>correcte voorstelling van zaken te geven, en daar was geen duidelijkheid
>over.

Dat was primair de taak van de AIVD. Mabel heeft niet eens zo sterk de waarheid geweld aangedaan: ze had contacten met Bruinsma in de zeilwereld, precies, dat was het ook. Later hebben Da Silva en de pers de suggestie gewekt dat ze met Klaas het bed had gedeeld. Daar is vooralsnog niets van gebleken.

>Ook als ze inderdaad zo'n voortreffelijke dame zou zijn, dient ze volledige en juiste informatie te verstrekken.

Dat klopt, de schoonheidsprijs verdient ze niet, maar de overdreven reactie is mijns inziens een symptoom van scapegoating.