visum

L.Hacquebord L.Hacquebord at LET.RUG.NL
Fri Oct 10 17:02:39 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ernst,
Ik heb altijd gedacht dat het toelatingsbeleid van twee landen een kwestie is van
bilaterale onderhandelingen waarbij er sprake is van een gelijkheidsprincipe. Dus niet
oog om oog, tand om tand maar gewoon in goed overleg de toegang tot beider
landen regelen; als een Nederlander zonder visum Indonesie binnen mag dan dient
ook de Indonesier zonder al te veel plichtplegingen Nederland binnen te kunnen
komen.
Zo'n werkgeversverklaring is voor Belgie niet nodig. Probleem is alleen dat het voor
Indonesiers met familie in Nederland moeilijk is aan een sponsorbrief voor Belgie te
komen. Een retourticket heb ik geen bezwaar tegen maar dan nadat het visum is
verleend. Op voorwaarde dat.. of zoiets.
Ik heb alleen jullie aandacht willen vragen voor de verregaande consequenties die
het regide toelatingsbeleid van de Nederlandse overheid kan hebben.
Groet
Louwrens

Prof. dr. Louwrens Hacquebord
Arctic Centre / Groningen Institute of Archaeology
University of Groningen
PO Box 716              Tel. +31 50 3636834
9700 AS Groningen       FAX. +31 50 3634900
The Netherlands         http://www.let.rug.nl/arctic/