Friso en Mabel, cri de coeur

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Oct 10 16:43:43 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> At 14:45 10-10-2003, Hein van Meeteren wrote:

[Geknipt in gekibbel]

> .... Zij heeft de regering
> niet juist en niet volledig ingelicht, hoewel de premier had
> doorgevraagd - juist wegens de reputatie van Bruinsma.

Nou, dat zegt dan meteen ook alles over zijn (de premier)
capaciteiten.

De man staat dus niet met beide benen in de maatschappij en
heeft geen enkel oog voor een 'leugentje om bestwil'.

Maar daar gaat het hier uiteindelijk niet om. Gegeven is dat
de situatie onstaan is door toedoen van de MP zelf. Hij is
het die de regie uit handen heeft gegeven en niet heeft
gehouden.

Het zich verschuilen achter een 'leugentje om bestwil' valt
hen niet aan te rekenen, maar Balkenende.

Er zit hier een prins die zonder perspectief is komen zitten
door toedoen van een premier die zijn taak niet uitvoert.
Zijn vak niet verstaat.

*Hij* en alleen hij had het 'leugentje om bestwil' kunnen
doorprikken in een stadium waarin dat zonder gezichtsverlies
had gekund.

Hij is het die de verantwoordelijkheid uithanden geeft waar
hij deze had moeten nemen, en zich verschuilt achter 'een
leugentje om bestwil' om daarmee de en zijn eigen
verantwoordelijkheid - wat mij betreft - nog meer te
onderstrepen.

 > Zij
> heeft inmiddels samen met haar aanstaande haar excuses
> aangeboden voor de gang van zaken, en daar is de zaak mee af.

Nee, de zaak is af als de premier zelf zijn
verantwoordlijkheid neemt voor zijn falen en anderen met een
rechtschapen verantwoordelijksgevoel de zaak over nemen, en
verdere onzin achterwege kan blijven.

Het is de klassiekle CDA-strategie om anderen
verantwoordelijk te houden waar zij zelf van enige betekenis
hadden kunnen zijn. Maar tevens de gevolgen ervan
afschuivend op de slachtoffers in dubbele betekenis.

De zaak is bovendien niet af, omdat alsnog zal moeten
gebeuren wat al plaats had moeten vinden. Echter, het
wederzijds vertrouwen is geschonden door toeden van een MP
die zijn verantwoordelijkheid weer eens niet heeft genomen.

De gevolgen zijn echter onherstelbaar zowel voor het paar
als de monarchie.

Van een Tweede Kamer mag je verwachten dat ze de zaak goed
zullen bekijken en beoordelen, en vooral niet te lichtzinnig
denken over de verantwoordelijkheid in deze zaak.

Henk Elegeert