erratum+excuus

Fri Oct 10 15:38:40 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:03 10-10-2003, Hein van Meeteren wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Onlangs schreef ik in een bijdrage dat de Heer Chefrens Hagens uit Delft
>kinderpornofoto's op onze db.nl lijst had geplaatst. Deze mededeling was
>niet geheel correct: het ging om één foto. Hij wees me hierop. Ik bied de
>Heer C. Hagens mijn verontschuldigingen aan voor deze erratum,

(Dat was overigens niet de enige mededeling van de heer Van
Meeteren die 'niet geheel correct' was.)

Voor de duidelijkheid dient worden gemeld dat de heer Hagens
die foto niet zomaar plaatste. Op de lijst was een discussie
gaande over kinderporno, en de verantwoordelijkheid van de
Internetproviders.
Door Felipe Rodriquez, op dat moment directeur van XS4ALL,
werd ontkend dat zich op XS4ALL-servers kinderporno bevond.

Als bewijs van het tegendeel postte de heer Hagens een (1)
kinderpornofoto. Hij deed dat middels een attachment, zodat
ontvangers die niet met dergelijke afbeeldingen wenstten te
worden geconfronteerd, de foto niet hoefden te bekijken.

Als gevolg van de actie van de heer Hagens, nam XS4ALL het
probleem van kinderporno-foto's zeer serieus, en vrijwel
alle providers in Nederland volgden het bedrijf daarin.
Het posten van 1 foto op een bescheiden discussielijstje
heeft aldus grote invloed gehad op het bestrijden van
kinderporno in Nederland. Naar mijn mening dient de heer
Hagens daarom te worden geprezen voor zijn actie.

Helaas vindt mijnheer Van Meetren het sindsdien nodig om
het posten van die ene foto als ad hominem argumentatie
tegen de heer Hagens te gebruiken, om maar niet op Hagens'
doorgaans rake kritiek te hoeven ingaan.

Erik vdMb

(Als je toch bezig bent met excuses Hein, dan kun je
wellicht Chefren ook je excuses aanbieden voor de
beschuldiging dat je door hem fysiek bent gestalkt.
Die beschuldiging kun je immers onmogelijk hard maken.)