Democratie en mensenrechten

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Oct 7 18:31:31 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik eerder (afgelopen maandag):

> Ik zie 'democratie' overigens breder dan het wel of niet
> hebben van een
> gekozen parlement. Of een samenleving democratisch is heeft wat mij
> betreft zeker zoveel te maken met mensenrechten
> (zelfbeschikkingsrecht,
> vrijheid van meningsuiting, vrijheid van gedsdienst, economische
> ontplooiingsmogelijkheden, etc.).

Dus inderdaad beschouw ik die wet dan als ondemocratisch. We hebben het
hier immers over intrinsieke rechten die verbonden zijn aan het mens
zijn en die staan per definitie los van wat anderen daarvan vinden.
Vandaar ook dat ze niet via meerderheidsbesluitvorming kunnen worden
vastgelegd, slechts geschonden.

Groeten,
Mark Giebels