Abolitionisme democratisch?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Oct 7 02:18:27 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk, de doodstraf is (net als martelen) een schending van het lichaam
door de overheid. Een hele grove zelfs, want het doel is de
vernietiging. Mijn lichaam is geen eigendom van de samenleving, slechts
van mijzelf. Iedere grove aantasting daarvan is m.i. dan ook een
schending van de mensenrechten. Dat dit niet in de VN Verklaring van de
rechten van de mens is opgenomen komt uiteraard omdat de doodstraf in de
VS nog niet is afgeschaft. Ik geloof overigens dat het wel onderdeel is
van de Europese verklaring. Maar los daarvan vind ik de doodstraf per
definitie ondemocratisch, ongeacht of de meerderheid het met mij eens is
of niet. Wat mij betreft heeft de staat simpelweg het recht niet een
persoon bewust te doden, behalve als er geen alternatieven voorhanden
zijn en de veiligheid van de maatschappij in gevaar is.

Kun je me een reden geven waarom de doodstraf geen mensenrecht moet
zijn? En dan natuurlijk geen verwijzing naar Verklaringen, maar een
ethisch argument (van Kant bijvoorbeeld).

Je verwijst ook naar abortus en euthanasie. Abortus valt m.i. onder het
zelfbeschikkingsrecht van de vrouw en (eventueel de) aanstaande vader.
Vanwege de betrokkenheid van de vader zou ik de mogelijkheid tot abortus
geen mensenrecht van de vrouw willen noemen, maar het is zeker geen
schending van de mensenrechten. Euthanasie is het beeindigen van je
eigen ondraagbaar geworden leven. Dat is voor mij ook een mensenrecht en
dus ook zeker geen schending van de mensenrechten.

Sorry, maar juist omdat het over de rechten van de mens tegenover de
staat gaat, vind ik dat ik net als ieder ander het morele recht heb om
zelf de mensenrechten te definieren en als zodanig te verdedigen in
discussies (met argumenten uiteraard). In feite is het sowieso
onmogelijk om mensenrechten via meerderheidsbesluitvorming te bepalen.
Je kunt hooguit omschrijven wat de meerderheid als mensenrechten erkent.
Maar daarmee zijn dat nog niet *de* mensenrechten.

Waarmee ik natuurlijk *niet* heb gezegd dat de Universele Verklaring van
de Rechten van de Mens nutteloos is.

Groeten,
Mark Giebels