Terrorist

ro-esp ro-esp at DDS.NL
Mon Oct 6 00:02:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je Sun, 5 Oct 2003 17:14:27 +0200, Fritz van Rikxoort sendis:

> Beste Ronaldo,

> De antwoorden op je vragen weet je al, lijkt mij...

Niet helemaal. Als jij je duidelijk genoeg had uitgedrukt zou ik ze niet
gesteld hebben

> Om die terreur ging het inderdaad. Terreur = (oa)
> 1. georganiseerde geweldpleging ter bereiking van politieke doelen

of de akties georganiseerd waren daar valt misscchien over te twisten

> 2. voortdurende bedreiging van lijf en goed

> De bedoeling blijkt uit de uitlatingen van dierenactivisten zelf, de
> precieze acties en waartegen precies gericht

het is gericht tegen dierenleed, althans tegen bontfokken. Ik hoor ze ook
geen "leve de wet van de jungle" roepen of zo. Als je _de samenleving_
wilt ontwrichten zijn er akties die meer voor de hand liggen. Spoor en
wegverkeer saboteren, of de stroomvoorziening

>  alsmede uit de effecten op de bontfokkers:
> met name angst voor behoud van lijf en goed.

Ik heb deze eeuw in zowel davos als geneve meegemaakt dat winkeliers hun
winkel dichtgeplankt hadden omdat er een demonstratie aangekondigd was.
Dat maakt mij en andere betogers tot terrorist ?

> Jij hebt het sec over een bewind, staatsterreur.

Ik heb het over wat naar verluidt het eerste gebruik van de term terreur
was

> gericht

> Nee. Maar dan heet het terreur: politieke doelen, ipv verrijking of
> persoonlijke wraak en afrekening ed.

Dat lijkt me geen werkbare omschrijving, want ook dienstweigeraars en
vredesaktivisten die vliegbases betreden zouden dan terreur plegen.

> Jij formuleerde in feite dat DE samenleving niet ontwricht zou worden
> als het doel in JOUW ogen misschien niet verkeerd is.

Ik zei dat ik het verdwijnen van bontfok niet als ontwrichting van de
samnleving zie

> Terreur is niet per definitie altijd en alleen maar tegen willekeurige
> burgers of doelen gericht, juist niet. En ook niet alleen op moord, juist
> niet

okee (pfoei), maar terrorisme wel toch ? Misschien kunnen we de boel
verduidelijken met wat voorbeelden: Stalking en telefonisch
lastigvallen is geen terrorisme. Een bom af laten gaan wel. 1 persoon
vermoorden niet.

 (dan valt er niemand meer of minder mensen te terroriseren immers, of
> dan zal de strafvervolging zwaarder worden opgepakt, dus in dit geval
> is terreur gericht op "goed" ipv op "lijf" "slimmer").

die mag je ondertitelen

> Leg uit, los van welke doelen eenieder nastreeft een de waardeoordelen
> over die doelen sec zie ik het verschil niet tussen anarchie door
> terreur vs
> functionerende democratie en rechtsstaat in het ene of het andere geval.

die mag je ook ondertitelen

                              groetjes, Ronaldo

-- http://www.esperanto.net
-- Arachne V1.69, NON-COMMERCIAL copy, http://arachne.cz/