Terrorist

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Oct 5 07:17:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Natuurlijk is die kolonist een instument van bezetting (wellicht zelfs
het belangrijkste en meest vernederende instrument) en uiteraard is dit
een doelbewuste politiek sinds 1948 van de Israeliers om maar zoveel
mogelijk land te verkrijgen ten koste van de voormalige inwoners van dit
land.

En daarnaast, kan een (bewust statenloos gehouden) jongere die nooit
enige politieke en economische mensenrechten heeft gekend ueberhaupt een
terrorist genoemd worden? Of hebben we het hier gewoon over een wanhopig
slachtoffer van een onrechtmatige onderdrukking?

Of iemand een terrorist is heeft m.i. veel te maken met het feit of
hij/zij met zijn/haar gewelddaden de democratie ondermijnd. En als er
geen democratie is kun je die ook niet ondermijnen. Het feit dat Israel
de Palestijnen iedere vorm van democratie stelselmatig onthoudt door
middel van een al generaties durende militaire bezetting, maakt het dan
ook haast onmogelijk om Palestijnen die zich hiertegen gewelddadig
verzetten (noodgedwongen met ondemocratische middelen) tot terroristen
te bombarderen.

Als je de context negeert vervalt het moreel negatieve aspect dat aan
het woord terrorist kleeft en daarmee vervalt m.i. ook de waarde van het
begrip.

Groeten,
Mark Giebels