europees bont, 9 mei straatsburg

blood simple j.hoek20 at CHELLO.NL
Sat Oct 4 21:45:19 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik prefereer persoonlijk Engels.

Het is in handel al de voertaal tussen de meeste vreemdtalige landen, de
popmuziek de films, zijn hoofdzakelijk in het Engels, we hebben verplicht
Engels op school, als Nederlanders hebben we een grote voorsprong op dit
gebied. Daarnaast is vertalen van andermans bedoeling of mening, wat we op
deze site, en allemaal in het Nederlands, al hebben gezien.

Daarnaast, als je "de taal van de globalisering" (wat Engels eigenlijk is),
als individu en als land onder de knie hebt, ben je ook beter voorbereid en
ingelicht over de te komen dingen, en ben je in het buitenland meer effluent
dan de "Duitssprekende en andere 1-talige" concurenten.

 We zijn hier in Nederland niet voor niks begonnen met 2-talig onderwijs,
Bachelor-degrees( is daar een duits of frans equivalent van!?!), en op de
HEAO kreeg ik al zowat al mijn commerciele economie in het Engels.
Bij Philosofie kreeg ik zelfs een boek in het Engels, dat oorspronkelijk in
het Nederlands geschreven was, over te ver gaan gesproken.

Maar toch, Amerika is de grootste economische macht in de wereld, en
Engeland is ook geen kleintje, de Zweden hebben Engels al als 2e taal, en ga
in China maar eens Esperanto spreken met je Chinese"how do you do" partner,
over de rest van de wereld maar niet te spreken.

Daarnaast moet je de hele Europese bevolking op gaan voeden in een taal, die
nog niemand spreekt, terwijl je het Engels via de Radio en tv letterlijk
door het oor gedramd krijg, en je pikt het op met die ondertiteling, of je
nu wil of niet.

Dus waarom verzetten tegen de natuurlijke orde van dingen, en iets
gekunsteld er tussenin verzinnen, waar eigenlijk niemand op zit te wachten.
Het is alleen maar of de nationaliteiten die alles na-synchroniseren, de
grootste problemen gaan veroorzaken bij de invoering van engels als
voertaal, zoals Frankrijk.

Als er 1 voertaal komt in Europa, dan prefereer ik persoonlijk Engels. Voor
mij is het een makkelijke voertaal, waarmee in heel de wereld een heel eind
kan komen, wat je van alle andere talen vaak niet kan zeggen.

Dus geef mij maar veramerikanisering die ik prima kan verstaan, zodat ik me
er ook beter tegen kan verdedigen, dan dat ik Bush met
Esperanto-ondertiteling moet volgen.

Maar in ieder geval sucses met de poging, want er moet inderdaad 1 voertaal
komen.

K-PAX