Abortus

Martijn Leisink martijn at MBFYS.KUN.NL
Sat Oct 4 11:20:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

> Waarom denk je, dat jij kan bepalen, dat een ongewenste zwangerschap niet
> mag worden onderbroken? Hoe kom je uberhaupt aan die termijnen?

Omdat ik denk dat er nogal een verschil zit tussen het afbreken van leven
dat op dat moment niet levensvatbaar is en leven dat wel levensvatbaar is.
Je moet je in dat laatste geval wel degelijk gaan afvragen in hoeverre
het verschillend is van het doden van een al geboren kind.

Voor de duidelijkheid:  Op dit moment heeft een kind voor de wettelijke
maximale abortustermijn (24 weken) nog geen kans om te overleven.  Maar
stel dat dit door de medische vooruitgang op een gegeven moment wel zo
is.  Stel dat een kind vanaf 20 weken levensvatbaar is.  Moeten we dan
toch nog abortus tot de 24e week toestaan?

Lijkt me toch een interessante vraag!  Want als het kind met 22 weken
spontaan geboren was, was het levensvatbaar, had het wellicht geleefd en
was doden moord.  Komt het niet spontaan ter wereld, dan mag het wel
gehaald worden en direct daarna gedood worden.

Ik werk zelf op het UMC in Nijmegen en zodoende weet ik dat
levensvatbaarheid de laatste decennia enorm veel vroeger is komen te
liggen.  Op dit moment is 26 weken soms al levensvatbaar.  Het viel me
op dat dit erg dicht tegen de wettelijke abortustermijn zit.

Groeten, Martijn

Martijn Leisink  ++31 26 3814250 (thuis)             martijn at leisink.nl
Bakheidehof 36   ++31 24 3610687 (werk)            martijn at d66arnhem.nl
6845GB Arnhem (temp: 13'C)                   m.leisink at ps.gelderland.nl
Laatste nieuws: Ontruiming kraakpand:90 arrestaties (teletekst pag 107)