Labiliteits-pact: keuzes maken

Sat Nov 29 14:07:49 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
 Beste Marc,
>Je bent nogal radicaal en toch niet zo realistisch (voorspellend) als je
>voorgeeft.

 [Ik verkondig niet zozeer een mening, ik poog aan te geven hoe het echt zit]

 Eerlijk gezegd is dat (radicalisme) nu juist precies datgene dat ik meen
 te ontwaren bij al die liefhebbers van de Euro. Maar eigenlijk bij politici
 in het algemeen.

 Politici verooraken momenteel aanzienlijk meer problemen dan dat ze oplos-
 sen (men creeert een ramp, loopt weg en de burgers moeten het maar uitzoe-
 ken). Misschien is dat de reden dat steeds meer mensen, wanneer ze het over
 politici hebben, zich uiten in termen als zou het over psychiatrische pati-
 enten gaan. Zelf ga ik zover zeker niet - maar ik hoor het dus wel steeds
 vaker.

 Er is momenteel iets heel ernstig mis met de politiek. De politiek is rechts-
 radicaal geworden, immoreel en door-en-door onfatsoenlijk. Toen ik vanmorgen
 het radionieuws aanzette, begon dat met meneer de Geus die de middagpauze
 wil afschaffen voor werknemers. 'Alleen een idioot zou zoiets zeggen,' denk
 je dan - maar hij doet dat dus. Alsof het heel gewoon is. Meneer SCHAAMT zich
 helemaal niet. Nog even en we voeren de doodstraf weer in... nu we het toch
 over straffen hebben...

 --> Het wordt tijd dat politieke misdaden net zozeer vervolgd gaan worden
     door het O.M. als andere misdaden. Als Hogervorst, de Geus en Kamp in het
     bedrijfsleven zouden zitten dan zouden ze niet alleen op staande voet
     ontslagen worden maar het O.M. zou ook een onderzoek starten om te kijken
     of er door de heren strafbare feiten zijn begaan !

 Zelf zit ik in het politieke centrum. Met de verrechtsing lijkt het dan mo-
 gelijk dat ik naar links ben opgeschoven - maar neen dus, dat is niet het
 geval. Ik moet niets hebben van de linkse kerk. Maar van rechts dus ook niet.

 Als er nu 2e-kamerverkiezingen zouden zijn dan denk ik niet dat ik zou gaan
 stemmen. D66 stemmen betekent momenteel dat je een rechts-radicaal kabinet
 steunt en dat doe ik dus niet. Ik verwerp zo'n beetje alles waarvoor JPB en
 zijn medestanders staan. Alleen als CDA/VVD/D66 ruim onder de 70 zetels
 staan, durf ik momenteel D66 te stemmen. Met het figuurlijke pistool op de
 borst zou het misschien nog PvdA kunnen worden maar ik vind niet dat je op
 een andere partij moet stemmen dan op de partij waarvan je lid bent.

 Het is jammer dat er in ons land geen vrijzinnig-democratische partij (meer)
 is... want daar hoor ik duidelijk thuis.

 Voor het Europese 'parlement' stem ik al lang niet meer. Maar ik ga uiter-
 aard wel naar de stembus om die EU grondwet weg te stemmen, dat spreekt.

 Da's niet radicaal want het zonder meer duidelijk hoe de burger over dat EU-
 gedoe denkt. Niet de burger vervreemdt zich van de politiek maar de politiek
 trekt zich niets meer van de burger aan. Men lult maar wat en is volstrekt
 asociaal bezig.

 Henk verder.
>Het Nederlands is best een mooie taal, zoals elke taal.

 Het lijkt mij voor de hand te liggen dat mensen die zo nodig voor de EU menen
 te moeten zijn, dan maar eens moeten beginnen om dat rare dialectje van het
 Duits op te geven om op een echte taal over te gaan. Wie dat niet wil, staat
 in feite een echt verenigd Europa (waar ik dus weer VOOR ben, maar de EU staat
 vooralsnog haaks op een verenigd Europa) in de weg. Men wil anderen de wet
 voorschijven (en die anderen moeten daar duidelijk niets van hebben) maar is
 ZELF niet bereid om iets op te geven.

 Ernst Debets <edebets1 at EURONET.NL>
>Dat hoeft niet zozeer: Europees parlement met meer macht: JA.
>Europese talen afschaffen : NEE (krijg je er trouwens nooit door als je de
>Fransen niet uit de EU kegelt).

 Dat eerste heb ik ook een tijdje gedacht. Maar dat gebeurt dus niet door het
 tweede. De hele EU-zaak is gewoon mislukt. Er zullen best nog landen bijkomen
 en zo maar daardoor wordt het alleen maar instabieler. Er is niemand meer die
 een visie heeft...

 Henk, opnieuw:
>Al voor de komst van de euro waren nationale valuta aan elkaar gekoppeld,
>de Ned. gulden aan de Duitse mark, etc. Dus wezenlijk is er niet zo veel
>veranderd.

 Wat mij opvalt is dat steeds MEER mensen prijzen uitdrukken in Gulden. In som-
 mige winkels komt het ook weer terug. Je zou het tegenovergestelde verwachten.
 Ik ben vanaf de eerste Euro-dag gaan rekenen in Euro's maar moet steeds vaker
 Guldens terugrekenen in Euro's omdat anderen de Euro eerst omzetten naar de
 Gulden. Zoiets geeft aan dat er iets fundamenteels mis is.

 En dan heb ik het nog niet eens over de absurde prijsstijgingen (die worden
 ontkend). De politiek komt daar ook niet uit; vandaar al dat bezuinigen. Maar
 op die wijze wordt de burger dus extra gepakt: de prijzen vliegen de pan uit
 en daar staat geen stijging in het inkomen tegenover. Integendeel: hoe lager
 iemands inkomen hoe meer men moet inleveren.

 Henk, tenslotte:
>Hoop dat je wat afkoelt, kop even weg van het beeldscherm en het raam openen...

 Morgen ben ik in de Domstad, dan kom ik weer helemaal tot rust...    :-)

 PS: een week of twee geleden was er een 'Henk Vreekamp' uit Utrecht op de
     radio. Was jij dat ?