Labiliteits-pact: keuzes maken

Thu Nov 27 09:12:39 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Wat er niet deugt aan 'Europa' is dat het hinkt op twee gedachten.

 Men geeft OF de nationale souvereiniteit op OF men doet dat dat niet.
 Maar BEIDE - dat kan dus niet. En dat zien we nu dus weer eens.

 Ik kan me overigens in beide keuzes vinden maar niet in de mix die men
 er nu van maakt. Die mix gaat het maken van keuzes juist uit de weg (en
 dus wordt het een rommeltje).

 Hef alle Eurostaten op, creeer een Europese wetgeving, een Europese re-
 gering en een ECHT Europess parlement, schaf alle Europese talen af en
 stap over op het Engels. Mijn zegen heeft het. Dan is er trouwens ook
 plaats voor een Euro-munt.

 Maar dat gebeurt dus niet. En OMDAT het niet gebeurt, had die Euro-munt
 er nooit moeten komen. Nu financieren wij Nederlanders simpelweg andere
 staten. En dat merken we doordat prijzen die zo uit de pan vliegen dat
 politici geen andere optie meer zien dan de huidige superinflatie domweg
 te ontkennen. Ze durven zelfs niet meer te zeggen hoe het echt zit, dat
 ze hier doelbewust Zuid-Amerikaanse toestanden hebben geintroduceerd. Het
 Euro-ideaal corrumpeert.

 De vraag die men zich moet stellen is zeer simpel: denkt men dat anderen
 bereid zouden zijn om hun landstaal op te offeren aan Europa ?

 Is hun (en: het eigen) antwoord op die vraag 'ja' dan kan men met die
 anderen in zee gaan, luidt het 'neen' dan moet men met de handel kappen.
 En laten we eerlijk zijn: menige Nederlandse Eurofiel is niet bereid het
 Nederlands op te offeren aan het eigen ideaal (alleen mensen mogen aan
 idealen worden opgeofferd, daar zijn het mensen voor).

 Ik ben overigens een groot voorstander van het opheffen van het Neder-
 lands. We hebben een vreselijke taal die niets voorstelt en waar men
 niet echt mee uit de voeten kan. En internationaal al helemaal niet.
 Afschaffen dus die handel...

 ...en afschaffen Europa.

 Marc Fluks, Amsterdam