Irak-motie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 26 13:46:45 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:38 26/11/2003 +0100, John Wijsmuller wrote:

>Uit een aantal verschillende moties moest ter plaatse een betere Irak-motie
>in elkaar geknutseld worden, niet zo handig en ook niet erg zorgvuldig. Ik
>ben benieuwd wat Hein hiervan denkt.

Ik had aanvankelijk wat reserves, maar ik werd gaandeweg positiever. Want in elke motie zaten sterke punten, en die hebben we middels onderhandelen aaneengeklonken. Het resultaat was nog ietwat hybride, wegens tijdsgebrek, maar de sterke punten kwamen tot hun recht:

1. Principiële veroordeling inval/bezetting
2. vaststelling dat rechtsgrond ontbreekt
3. aansluiten bvij realiteit van resolutie 1511
4. centraal stellen van souvereiniteit van Iraakse volk, en dus de overdracht asap aan VN en/of Irakese macht (democratisch geligitimeerd uiteraard)
5. Eis tot delen van inlichtingen door VS en VK
6. Veiligheidsrisico's van onze troepen in de gaten houden

>Bovendien is het op deze lijst met zijn 100 deelnemers niet altijd haalbaar
>om voldoende steun te verzamelen. Er moet dus op de website van D66 een
>virtuele werkplaats voor moties komen met de nodige faciliteiten, zoals
>bijvoorbeeld de peiling, om betrouwbaar, verantwoord en vlot te kunnen
>werken.

Een uitstekend idee! Een virtueel motie-atelier oid. We zouden zelfs een virtuele afdeling kunnen oprichten, die alle rechten heeft van een "normale"afdeling. Dan is een motie, mits voldoende onderschreven, zó gesteund en ondertekend.

Hein