persbericht Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Nov 14 18:12:15 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 01:09 13/11/2003 +0100, Henk van Lingen wrote:

>Er is geen woord Spaans aan, man.

Dat viel mij ook al op.

>Houd je helder voor ogen dat wellicht niet iedereen jou cryptopacifisme

Geen idee wat dat is.

>en voorspelbare motie steunt?

Nee, niet iedereen hoeft een motie te steunen. De gedachte alleen al, we leven niet in de DDR. wat wel duidelijk moet zijn is dit:

1. een ondubbelzinnige afwijzing van de aanval en de gevolgen (redenen heb ik al gegeven: geen rechtsgrond en geen feitelijke grond)
2. een ondubbelzinnige veroordeling van het systeem van leugens dat de oorlog heeft mogelijk gemaakt
3. realistische acceptatie van status quo: ze/w zitten er nu eenmaal
2. daarom strikt humanitair mandaat (dus troepen hoeven niet weg, maar baret/helm wordt een bouwvakkershelm).

>Dat het bericht niet geheel jou opvatting weergeeft impliceert niet dat het
>onhelder is. Jij wilt niet zozeer een heldere alswel een zwart/wit
>positie.

Ja. Het is goed of fout, een niet een beetje goed en een beetje fout. D66 moet eens een positie innemen.

>Het feit dat de Amerikanen zoals gebruikelijk ongeveer alles fout doen
>wat ze fout kunnen doen in het niet militaire traject,

het militaire traject deigde eveneens van geen kanten. Shock and awe is op kille moordpartijen uitgedraaid, en het regime is onderronds gegaan, en de aanvallen zijn alleen maar toegenomen. Nix shock and awe, een guerilla, dat is het geworden. Militair gezien is de operatie een aanfluiting.

>verschaft nog niemand een alibi lukraak mensen en middelen op te blazen.

Wie heeft er eigenlijk lukraak mensen opgeblazen en doodgeschoten? Wie vernedert de plaatselijke bevolking systematisch? Terrorisme is fout, maar terrorisme uitlokken is ook fout.

> Een dergelijke suggestie is net zo laakbaar als analoge uitlatingen van Gretta D.
>inzake Palestina.

Ze heeft vandaag gelijk gekregen van de rechter. En de vergelijking slaat als een tang op een varken.

>Overigens zie ik die door jou zo gewenste terugtrekking van Amerikanen

Heb ik nooit beweerd, ik hoop er wel op. Leg me geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb.

>er binnen een jaar wel van komen geheel conform de wensen van Frankrijk
>c.s. Maar dan niet omdat de VN dat voor elkaar krijgt, maar daar de
>ouderwetse conservatieven in de VS dat zo uitkomt. Zie dat stuk met
>die Nederlandse Amerikaan in het NRC dit weekend.

Ivo Daalder heet die man. Heeft een helder standpunt over de Irak oorlog, zoals vele democraten in de VS. Alleen de Nederlandse democraten wiebelen weer eens van het ene naar het andere standpunt.

Met Al Gore zeg ik: deze oorlog en deze bezetting stinken vanaf het begin, ze zijn een gevaar voor de rechtsorde, de vrijheid en de democratie en dienen onmiddellijk te worden beëindigd. VN dient het zaakje over te nemen.

Nederland dient op te houden deze unjust war te steunen. Onze mannen en vrouwen worden meegesleept in een moeras. een tweede Srebrenica dient zich aan. En dan achteraf huilen. Neen Henk.

Helder zo?