persbericht Irak

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Nov 14 00:25:50 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>
> In elk geval werd/wordt het ze niet gevraagd door de benevolente
> "bevrijders" ter plaatse. Die hebben tegenwoordig dan ook vooral een
> probleem daar met toenemende vijandigheid van de bevolking jegens
> henzelf.

> Ach, kom nou toch. Leer eens kranten lezen.

1. Lees eens die UNSCR 1511 (kost niet veel moeite, staat op de UN
website...)
2. Lees óók eens de VN van afgelopen donderdag, het stukje van Joshua
Livestro
3. Welke feiten voer je aan met dat "Leer eens kranten lezen"?

> Dat is helemaal niet wat ik beweer, je schiet mis. Ik had het over
> rechtvaardiging en rationalisatie achteraf. Eigenlijk al vanaf de
> aanloop tot de invasie, toen steeds duidelijker bleek dat men met het
> argument "massavernietigingswapens" de wereld niet geheel achter zich
> kon krijgen. En volgend op de invasie, toen bleek dat die verfoeide
> spullen ook inderdaad niet gevonden konden worden (waar wij niet
> verbaasd over waren, of wel?).

Wie rationaliseert en rechtvaardigt er hier dan? Ik kan me maar zeeeer
weinigen op deze lijst herinneren die stonden te juichen om een invasie van
Iraq. Als ik me goed herinner was de communis opinio hier bepaald geen
voorstander. D66 heeft zich publiekelijk uitgesproken _tegen_ militair
ingrijpen.
Jij wilt klaarblijkelijk graag horen dat je gelijk had met een tegenstander
te zijn van de invasie. Nou, ok.

> [...]
> opgekrast (of althans: opgekrast lijkt te zijn). Ik gun ze dat ook
> beslist. Maar zo blij als ze zijn dat die vent is opgehoepeld, zo
> ontevreden zijn ze nu ook dat ze onder bezetting van een vreemde
> mogendheid leven. De mensen gingen *niet* massaal de straat op om de
> Amerikaanse soldaten te verwelkomen, en welkom zijn diezelfde soldaten
> nooit geweest.
>
> Dat clipje van de val van dat standbeeld op dat plein was ernstig in
> scene gezet (ik heb op diezelfde dag de hele dag TV zitten kijken, dan
> kon je het zien gebeuren - later is dat event ook heel treffend

Kijk en daar schieten we van feiten naar aannames. Het feit dat niemand
massaal de straat op ging, zegt niets over de mate van welkom van de
Amerikanen en Britten. Jij weet daar evenmin iets van als ik. Je neemt het
maar aan (misschien omdat je graag _wilt_ dat de Nederlandse troepen daar
niet welkom zijn? Of worden gewaardeerd door de Iraqi in Al Muthanna?).

> Ach, ik probeer nog wel degelijk invloed uit te oefenen. Dus ik wil de
> mensen zeker niet *te* hard in het gezicht slaan :)

Jij slaat maar hoor. Het hangt van de kracht van je argumenten af of je
'slag' ook doordringt.

> Voelde je je aangesproken dan?

Welnee. Ik was van begin af aan verklaard tegenstander van de invasie. Op
volkenrechtelijke gronden. Die er op het moment niets meer toe doen, behalve
voor degenen die zo graag willen horen dat ze gelijk hadden.

> [...]
> voor de gevolgen en de doden aan te trekken. En als men dat dan niet
> doet vind ik het niet overdreven om dat immoreel te noemen.
>
> Verdomd, ik voel me daar zelfs verantwoordelijk voor.

> Vooruit kijken natuurlijk! Dat wil je toch óók zo graag?
>
> Maar dus liefst wel op basis van een krachtige en niet mis te verstane
> veroordeling van de oorlogstokerij van de Bush administration. Dat is
> alles wat ik feitelijk vraag. Zonder dat kan er nl. geen
> rechtvaardigheid meer bestaan in dit conflict.
>
> Dank voor uw aandacht, vrienden. Ik laat het hier voorlopig even bij.

Mooi. Nederland, of zelfs D66, waarschuwt Bush voor de laatste maal!!!
Voelt dat nou echt lekker, dat moreel superieure?

mvg
Martin Lentink