persbericht Irak

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Nov 13 17:24:58 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

He Karst,

Eindelijk eens een realistische reactie in de rabiate serie over die
Irakmotie. Inderdaad kun je Irak politiek, qua reactie op de invasie,
indelen in drie regio's.

De Koerden in het noorden zijn helemaal niet tegen de Yanks etc. zolang die
hen een eigen bestuur geven of laten. En in het zuiden hebben ze zoveel
geleden van Saddam dat ze alles liever hebben dan dat, zeker als die
invasie tijdelijk zal zijn. Rest de stad Bagdad en de etnische basis van
Saddam in het Midden-Westen. Daar vinden de meeste aanslagen op Westerse
troepen plaats.

Vanwege de vele bomauto's lijkt het toch dat Al-Quaida en haar
vrijwilligers bezig zijn - en hoeveel Irakezen zitten daarbij? Gezien het
succes van de aanslagen weinigen, denk ik. Dat "verzet" zal toch vooral
anti-Amerikaans zijn, minder pro-Irakees. Extreme Midden-Oosten elementen
zijn er bezig, zie ook de gelijktijdige aanslagen in Saoedie-Arabie. Die
grijpen alles aan, ook als Irak niet bezet zou zijn...

Kortom, een motie hoeft niet geinspireerd te zijn door dat "verzet".

Henk Vreekamp, Utrecht.