persbericht Irak

Thu Nov 13 15:32:26 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Irak voor de Irakezen

 Karst de Jong <karstdejong at YAHOO.CO.UK>
>IMHO wordt hier lichtelijk hysterisch geredeneert.

 Wees maar gerust, het was een grapje. Maar dat wel eentje met een serieuze
 ondertoon. Want uiteraard speelt het in Irak wel degelijk.

>Met een evenredige federalistische structuur kan hopelijk de eenheid
>bewaart worden, en een burgeroorlog voorkomen worden. Voor dat laatste
>is een vredesmacht nodig. Iets wat de VS/UK verkeerd hebben opgevat en
>slecht op hebben voorbereidt.

 Zijn er bezettingsgroepen in Irak om een burgeroorlog te voorkomen ?
 Als we het toch over een 'hysterische redeneertrant' hebben, werd die
 dan niet ontwikkeld 'n.a.v. 11 september' ?

 De enige reden waarom de bezettende mogenheden niet willen dat Irak uit
 elkaar valt is dat dan de olie aan hun neus voorbij gaat. De burgers in
 Irak interesseert ze geen zier. De Koerden (en gelijk hebben ze) zullen
 na het uiteenvallen van Irak zelf willen uitmaken wat ze met hun olie
 doen.

>Natuurlijk is het achteraf makkelijk praten en te roepen dat a) de invasie
>nooit had moeten plaatsvinden

 ...maar ik deed het dan ook vooraf...

>Maar dit is nu een voldongen feit. Het onmiddellijk vertrek van de coalitie
>zal serieuze gevolgen hebben voor de machtverhoudingen binnen het land.

 Da's wel te hopen, ja.

>Het is van groot belang dat er internationaal toezicht is om verdere
>interne conflicten te voorkomen of het uitreiken van invloedsferen van
>buurlanden. En niet te vergeten de resten van het vorige regime.

 Dat is zo'n beetje het laatste dat zal gebeuren. De interne conflicten
 spelen niet zolang men een gemeenschappelijke vijand heeft (de bezetter).
 Dus om nu zeggen dat die bezetter nodig is om degenen uit elkaar te hou-
 den, die gemeen hebben dat ze niets van de bezetting van hun land moeten
 hebben... Men gaat z'n krachten toch niet verspelen ?

 De 'resten van het vorige regime' zijn alleen maar een leugen van het
 Pentagon om een beetje te mogen huishouden in Irak. Er wijst niets in
 die richting.

>Uiteindelijk zit de Nederlandse afvaardiging in Iraq op een vrij
>onbeduidende plek.

 Reden te meer voor de Irakezen om er korte metten mee te maken. Het is
 overigens stijdig met de geweldige taak die je voor het bezettingsleger
 ziet weggelegd: het uit elkaar halen van de 'strijdende partijen' (die
 er helemaal niet zijn).

 Persoonlijk denk ik niet dat de zaak uberhaupt nog oplosbaar is (moet
 de NATO gaan helpen, de EU, de UN - dan escaleert de boel pas echt).
 Dat krijgt men ervan als men een alcoholist tot president kiest...

 Het gaat er simpelweg om hoelang en hoeveel militairen de bezettende
 mogendheden durven op te offeren voordat ze bezwijken voor de druk
 vanuit eigen land om met deze waanzin op te houden. Net als bij Vietnam.
 Uitbreiden met de buurlanden (zoals jij suggereert) doet dan eerder
 denken aan het bombarderen van Laos en Cambodja destijds. Denk je dat
 de UN aan zoiets mee zal doen ? Dan valt de UN toch uit elkaar ?

 En als de NATO mee gaat doen, dan roepen we een reeks 'terroristische'
 aanslagen in eigen land over ons af. Wie kaatst kan de bal verwachten.

 Dat is het dilemma dat de bezettende mogendheden zelf gecreeerd hebben
 en waar het Irakeze verzet op inspeelt.

 Bij gebrek aan echte wapens hebben ze geen andere keus.