persbericht Irak

Thu Nov 13 13:41:52 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Leg me geen woorden in de mond. (...)Zoek maar in deze lijst wat ik over
>Irak heb gezegd, bijv. op 1feb'03:

 Jeetje, gelukkig..  :-)

>Kijk, als je nou in Irak woonde, tijdens het regime van Saddam, dan zou
>je geloofwaardiger zijn in je uitspraken over wat 'de' Irakezen vinden.

 Ik beweer niets. Ik hang dat moslim-gedoe immers zelf niet aan. Maar dat
 betekent toch niet dat ik niet kan begrijpen wat er in anderen omgaat ?

 Waarom zouden mensen blij moeten zijn met een bezetting ? Waarom zouden
 ze met de bezetters moeten samenwerken ? Waarom zouden ze hun olie uit
 dankbaarheid moeten wegschenken in ruil voor de 'wederopbouw' van hun
 land terwijl dat door het bombardement van de bezetter gehavend werd ?
 En dan hebben we het nog niet eens over alle doden die er gevallen zijn
 - daarbij valt de impact van de zelfmoordmissies toch in het niet ?
 Mensen mogen best voor hun land opkomen -- die bezettingstroepen in Irak
 zitten daar toch ook omdat ze al doende menen op te komen voor hun land ?
 Die zitten daar toch niet voor de Irakezen ?

>(...) misschien moet ik wat je zegt wat meer relativeren.

 Door me te verplaatsen in de beweegredenen van anderen, relativeer ik
 mogelijk eerder iets te veel ? Bovendien ben ik het niet met een motie
 eens die datgene verwoordt dat ik zelf vindt... Ik kies juist voor een
 gematigder insteek.

>Maar ik wacht rustig af of er tekenen komen dat je wel over enig
>onderscheidingsvermogen beschikt. Tot nu toe ziet het er niet goed uit.

 Het enige dat er aan de hand is, is dat jij jouw redenering wil opleggen
 (net als de bezettende mogendheden dat doen) aan de bevolking van Irak
 terwijl ik de redenering van de Irakezen in 't geheel niet onlogisch
 vind. Dat wil niet zeggen dat ik dezelfde keuzes zou maken.
 Maar dat hoeft ook niet.

 Irak voor de Irakezen !

 Marc Fluks, Amsterdam