persbericht Irak

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Nov 13 12:13:32 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Ik, eerder:

>  Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>, reageerde argumentloos met:

>  Raar: het getuigt nu juist van realisme. Laten we wel zijn: mensen als
>  ik WAREN er al tegen (toevallig van de week nog eens gememoreerd) VOOR-
>  DAT er uberhaupt iets aan de hand was, jij -blijkens je reactie- kennelijk
>  niet. Dat betekent dat mensen als jij het probleem hebben veroorzaakt.

Leg me geen woorden in de mond. Zeker niet als het niet klopt. En al
helemaal niet als je daaraan ook nog conclusies gaat verbinden.

Zoek maar in deze lijst wat ik over Irak heb gezegd, bijv. op 1feb'03:

"De gehele Nederlandse politiek (misschien een beetje GL en de SP
uitgezonderd) neemt ten onrechte genoegen met de propaganda-praat van de
VS. Is het de nieuwe strategie van de VS om met militair geweld
politieke omwentelingen te forceren, ook al is er geen goed plan voor
wat er na zo'n conflict moet gebeuren. Met Afghanistan hebben we al een
keer gezien wat in Irak (als alles loopt zoals Busch wil, veni vidi vici
dus) schijnt te gaan gebeuren.

En geen geklets over wapens of legitimiteit, dat is (voor de VS)
bijzaak." -- Einde citaat.

>  In de ogen van de Irakezen (of wat algemener: de arabieren, of nog algeme-
>  ner: de moslims -waarvan velen binnen de eigen landsgrenzen) behoren wij
>  tot de bezettende mogendheden van een arabisch land. En hebben we gelogen
>  als de pest (nu weer over een zogenaamd kernwapenprogramma van Iran) om
>  in Irak oorlog te kunnen voeren.

Kijk, als je nou in Irak woonde, tijdens het regime van Saddam, dan zou
je geloofwaardiger zijn in je uispraken over wan 'de' Irakezen vinden.

>  DAT is dus WALGELIJK. De Irakeze reaktie daarop is volstrekt legitiem.
>  Elk bezet volk (idem: Palestijnen, of destijds: Nederland) heeft het
>  recht om zich -op welke wijze dan ook- te ontdoen van z'n bezetter(s).
>  Als de Irakezen daartoe Nederlanders menen te moeten afslachten (per-
>  soonlijk denk ik dat het daar ZEKER van zal komen), dan hebben ze per
>  definitie groot gelijk. En dat heeft niets te maken met het voormalige
>  regime of met dat wij als Nederland zo vreselijk democratisch zouden
>  zijn en onze bedoelingen zo goed.

Je provoceert graag, en misschien moet ik wat je zegt wat meer
relativeren. Maar ik wacht rustig af of er tekenen komen dat je wel over
enig onderscheidingsvermogen beschikt. Tot nu toe ziet het er niet goed uit.