Californie was Hitler voor

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Nov 10 09:56:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Mark,

Gewoon een goed boek lezen over bijvoorbeeld (de geschiedenis van) het
sociaal-darwinisme, de grondleggers van de politieke eugenetica; naar ik me
herinner. Uitroeiing vormde een thema in menige veroverigensoorlog in het
verleden, met als alternatief vaak geloofswisseling.

Trouwens, rond 1900 was California een deelstaat in transitie en
daarmee  een voedingsbodem voor  o.a. een primitieve vorm van
sociaal-darwinisme. 't Is leuk om daarmee nu te choqueren. Niet zo lang
geleden, herinner ik me vaag, is er voor Nederland ook een studie
verschenen over de s.d. beweging (maar dankzij het ontbreken van referenda
toen hebben ze weinig legale invloed gekregen, anders dan kennelijk in
California).

Sommige dingen keren terug: het in de jaren dertig van de 20e eeuw gangbare
anti-semitisme keert sinds 2000 weer terug bij linkse partijen omdat ze
Arafat minder erg vinden dan Sharon.

Henk Vreekamp, Utrecht