Zwak van waarde

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Nov 10 18:10:12 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Olav Lavell wrote:

> Het probleem met bijv. Beatrix is dat het absoluut onmogelijk is om
> onderscheid te maken tussen de persoon die zij is, en de functie die zij
> vervult. Dat is nl. één en hetzelfde. Dat krijg je ervan, als je iemand
> een positie laat innemen in de regering van een land - uitsluitend op
> basis van wie toevallig zijn/haar ouders waren.

Nou dat valt nogal mee met dat 'absoluut onmogelijk' hoor, ik weet niet
waar je die gedachte vandaan haalt. Je kan gemakkelijk genoeg grappen
maken over de zeden en gewoonten, privileges en anachronismen van het
koninklijk huis zonder dat Beatrix er aan te pas komt.

> Daarover kunnen de meningen wel zozeer uiteenlopen, dat het helemaal
> ondoenlijk is om er criteria voor aan te leggen. De één gaat gewoon voor
> wat banale meligheid op z'n tijd, en een ander wenst een intelligente
> grap met filosofische diepgang.

Nou en? Wie grappig en smakeloos niet van elkaar weet te onderscheiden
kan beter van beroep wisselen.

[knip]

> Pfff. De mensen voor wie dat geldt, mag ik daar dan ook een beetje de
> spot mee drijven? :)

Zeker, dat mag. Maar dan moet je wel eerst grappig zijn :-)

Bart Meerdink