Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 5 14:52:28 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 07:53 05/11/2003 +0100, Martin Lentink wrote:

>Het opdragen van uitvoering van politiek beleid aan een bestuur heeft geen
>enkele zin.  Denk je dat Joop de Schaap Heffer één moment verblikt of
>verbloost als Alexander Pechtold roept dat wij Irak moeten verlaten? Maar
>het wordt héél anders wanneer Boris dat doet....

Boris doet dat alleen als de partij, als geheel, en als gevolg van een dwingende congresuitspraak, een Irak-standpunt heeft ingenomen. Een fractie laat zich  niet makkelijk voorschrijven door een congresmeerderheid wat het standpunt zal zijn in een issue. De fractie kan namelijk zeggen: we hebben ons verplicht aan het *programma*, en dat aan de *kiezers* voorgelegd, en die hebben ons het mandaat gegeven, niet die 100 á 200 leden die op een congres een motie hebben aangenomen.

Vergeet niet dat we behalve partij een vereniging zijn, en het congres is de ALV, en als ledenvergadering dragen we de vereniging, in casu het bestuur, op een bepaald standpunt uit te dragen. Dat heeft grotere impact, lijkt me, dan a je alleen op een -staatsrechtelijk autonoom functionerende-  fractie te richten.

Maar nogmaals: we zetten de tang van twee kanten op het congres, dan gebeurt er tenminste wat, groet, Hein