files en huisvesting

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Nov 5 04:22:45 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> of

> Sorry hoor, maar  dit is weer heel erg simpel en puur vanuit de eigen
> situatie bekeken dus.
> Het meeste werk kantoorwerk of dienstverlening!!!! Vandaar natuurlijk al die
> industrieterreinen in elke gemeente. Allemaal industrieterreinen die niet of
> op compleet verkeerde tijden met het openbaar vervoer bereikbaar
> zijn.

Die zijn toch ook via bussen - speciaal voor
woon-werkverkeer - te bereiken, Ger?

 > Probeer maar eens op een industrieterrein te komen
> 's morgens   om 6 uur
> of om er in de avonduren weg te komen.

Met de woon-werkverkeerbus, Ger. Gewoon opnieuw invoeren.
Een grotere vorm van carpoolen ....

 > Misschien in de grote steden ja, maar
> de in wat kleinere gemeenten, en die zijn er veel meer, is er geen bus te
> vinden.

Nee, met name in de plattelandsgebieden werden ze in het
verleden ook ingezet.

> Maar als ik het bovenstaande zo lees zitten we allemaal op kantoor of in de
> dienstverlening en werken we dus allemaal van 9 tot 5. En natuurlijk zijn in
> de afgelopen decemia niet alle bedrijven uit de bebouwde kommen geweerd?

> Hoeveel mensen werken tegenwoordig niet in de logistiek?

Vertel eens...

> Er werken zo'n 20.000 mensen in de logistiek hier en in  een straal van 5 km
> is er geen woning te vinden.

Ah, het staat hier al.
Het is geen optie om in Venlo zelf te gaan wonen, Ger?

> Het meest ronde wiel wat er uitgevonden wordt is dat er aangekondigd is dat
> er nog meer lijnen gaan vervallen en dat de kleinere plaatsen helemaal
> onbereikbaar gaan worden.

Gevolg van de herindeling, Ger?

> Als je de realiteit is goed in ogenschouw zou nemen meneer Vreekamp zou je
> tot de conclusie komen dat een dergelijk afstandsgebod zou veroorzaken dat
> heel veel mensen niet meer zouden kunnen werken of dat we hele volksstammen
> zouden moet gaan verplaatsen.

Nou nee, dat zie ik nog niet. Veel werkzaamheden zouden
dichter bij de woongebieden kunnen. Veel werk zelfs in het
woongebied. Denk aan administratief werk.
Veel bedrijven zouden zelfs heel veel voordeel kunnen halen
in spreiding en kleinere werkplaatsen.

 > Wordt eens wakker en besef eens dat we niet
> allemaal in de grote stad wonen met dag en nacht openbaar vervoer.

Ik besef dat wel. Ach, die stedelingen ook. :)

 > De meeste
> mensen in Nederland wonen buiten die steden en er zijn genoeg plaatsen die
> bijna onbereikbaar zijn zo niet helemaal met het OV. Maar ik neem aan dat je
> bedoeld dat die mensen niet hoeven gaan te werken?

Maar Henk stelde nu toch juist voor dat het binnen loop of
fiets afstand bereikbaar moest zijn. Wat is daar dan op tegen?

> Met de herindelingen van de gemeenten zijn er zelfs vele openbare diensten
> zo'n beetje onbereikbaar geworden voor mensen die afhankelijk zijn van het
> OV, zoals gemeentelijke diensten, medische voorzieningen, bibliotheken etc
> etc.

Ha Ger, dus je bent het met me eens dat we een centraal
systeem moeten hebben waar we op loopafstand heen kunnen en
dat je brengt waar je wilt? Alles weer binnen loop afstand
bereikbaar. Alles ondergronds, of wil jij van de
bomenrijen om de dubbeldeks te verbergen?

> Daar komt nog bij dat niet alle mensen een zittend kantoorbaantje hebben
> maar heel hard (lichamelijk) moeten werken voor hun centen. Die hebben er
> weinig behoefte aan om in weer en wind en op de onmogelijkste tijden elke
> dag 20 of meer km te gaan fietsen.

Dat - in weer en wind - behoeft nog een oplossing.

> Sterker nog, om maar even terug te komen
> op die mensen in de logistiek, de lonen daar liggen op of rond het minimum
> loon. 6 Euro per dag is 130 Euro per maand en dus meer dan 12% van het
> salaris dat men verdiend. Dus dat is ook geen optie voor mensen, dat kunnen
> ze niet betalen, begrijp je wel. En een reiskostenvergoeding kent men ook
> niet in die branche.

Niet een onbelangrijk aspect....

> Dus kijk eerst maar eens een paar meter verder als Utrecht of over het
> muurtje van je eigen werk voordat je oordeelt over de manier van reizen naar
> en van het werk van anderen.

Nou Ger, ik dacht toch echt dat Henk een goed voorstel deed.
Hoe een en ander zijn beslag moet krijgen staat nog open
voor invulling.

Denk je even mee Ger?

Henk Elegeert