Heeft de vrouwenbeweging inhoudelijk nog iets te bieden?

Tue May 27 16:08:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:54 27-05-2003, Ellen Vunderink wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Erik,

Ja Ellen?

>Denk jij dat of is dat gebleken uit onderzoek?

Een goed verstaander kan uit de door mij gebruikte formulering
('schijnt te zijn') opmaken dat ik me losjes baseer op onderzoek.
Losjes, omdat ik dat onderzoek hier niet paraat heb. Ik lees
vier kranten per dag en enkele opiniebladen per week, en streef
er naar daarnaast een boek per dag te lezen. Uit welke bron ik
bepaalde kennis of opvattingen heb opgedaan, kan ik daardoor niet
steeds aangeven.

>Ik wil namelijk geen voltijdbaan, maar ik heb niet de indruk
>dat veel vrouwen dezelfde mening zijn toegedaan op dit punt.

Zelfde vraag dan: waarop baseer je die indruk? Op onderzoek,
of op wat je in de kennissenkring hoort? ;-)

De aanleiding tot mijn oorspronkelijke opmerking was deze:
in het debat over mannen en vrouwen en hun rolverdeling
vieren allerlei politiek correcte opvattingen hoogtij.
Daar moeten we naar mijn mening eens vanaf.

Je kunt bijvoorbeeld wel als politiek correcte man meehuilen
met feministische vrouwen over al die verderfelijke mannen
die geen poot uitsteken in het huishouden of bij het opvoeden
van de kinderen, maar de waarheid is vaak dat vrouwen hun
partners ook helemaal niet de benodigde ruimte wensen te geven;
bewust of onbewust zien ze huishouden en opvoeden als *hun*
taak, waar hun partner van af dient te blijven.
Waar nog bij komt dat veel vrouwen mannen die kiezen voor
zorgtaken in het huishouden, maar al te vaak ervaren als
sukkelige watjes; wat de animo van hun partner voor het op
zich nemen van zorgtaken niet zal bevorderen - off list
hebben we het hier weleens over gehad meen ik.

Bij discussies over het glazen plafond idem. Een topcarriere
vereist hoe dan ook een vorm van monomanie en plaat voor je
kop, anders kom je niet aan de top. Dit geldt voor mannen
*en* vrouwen.
Wanneer de waarheid nu is dat veel vrouwen er geen behoefte
aan hebben monomaan achter iets aan te jagen, dan zullen ze
niet doordringen tot de top. Het glazen plafond is dan niet
zozeer een door mannen ingestelde barriere, maar veeleer
een logische begrenzing van de ambitie van vrouwen.

Nog meer is dit het geval indien er biologische verschillen
aan zo'n verschil in ambitie ten grondslag liggen. Daar zijn
wel aanwijzingen voor - geen harde bewijzen, haast ik me
hier aan toe te voegen. Bij de seksen is de bedrading van
de hersenen niet identiek, en ook zijn er genetische
verschillen. Ruwweg zou men kunnen zeggen dat de extremen
bij mannen iets groter zijn, met aan de ene kant derhalve
wat meer gestoorden, en aan de andere kant ook wat meer
uitblinkers

Mannen zijn gemiddeld genomen competitiever dan vrouwen, en
ze blinken al eeuwen uit op tal van terreinen; ook op die
terreinen waar contact met vakgenoten - het ontbreken
waarvan als gevolg van aan huis gebonden zijn vaak als
verklaring voor het geringere succes van vrouwen wordt
geponeerd - er niet of althans minder toe doet: componeren
van muziek, en schilderkunst bijvoorbeeld.

Het gaat niet aan dergelijke kwesties politiek correct te
verdoezelen; dat ontneemt je het uitzicht op de werkelijkheid
en derhalve ook op een oplossing - of die nu berust op het
accepteren van een al dan niet onaangename werkelijkheid,
danwel op het op wat voor wijze dan ook corrigeren hiervan.

Erik vdMb