Heeft de vrouwenbeweging inhoudelijk nog iets te bieden?

Buiten, EL van (IAZ) E.L.Buiten at MINFIN.NL
Mon May 26 10:11:38 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik heb de afgelopen weken met enige verontrusting de bijdrage van de
vrouwen-emancipatiebeweging gevolgd. Opgegroeid met een werkende moeder (een
van de weinigen in ons dorp destijds) ben ik een groot voorstander van
vrouwenparticipatie. Maar ik heb het idee dat er wat sleet zit op de
vrouwenbeweging.

Helaas is de enige bijdrage die de emancipatie-beweging ons land heeft te
bieden het zeuren over het aantal vrouwen in het kabinet en of
emancipatie-beleid nu onder een minister valt of onder een staatsecretaris
(om maar te zwijgen over de vraag of een man iets zinnigs kan zeggen over
emancipatie-issues. Sinds ik die Phoa heb zien sjouwen met een wasmand voor
een pr-stunt meen ik dat mannen in discussies rond emancipatiebeleid
overtuigender zijn dan vrouwen).

Naar mijn mening worden vrouwen sinds mensheugenis ongelijk beloond voor
hetzelfde werk, ze zijn slecht vertegenwoordigd in hoger gewaardeerde
functies en de voorwaarden om werk en zorg te combineren, zijn nog altijd
ontoereikend.
En dan zwijg ik nog over de problemen van onze moderne tijd rond de positie
van allochtone vrouwen in eigen groep en in de samenleving als geheel.

Nu hebben we wel vrouwen in het kabinet, maar inhoudelijk is emancipatie
geen issue op de politieke agenda. Dit terwijl de moderne
emancipatie-vraagstukken me dagelijks om de oren vliegen, zowel binnenshuis
als buitenshuis. Het lijkt wel alsof de vrouwenbeweging wat nieuw en jong
bloed nodig heeft om de aansluiting met de maatschappelijke ontwikkelingen
weer op te pakken. Nu is het weinig aansprekend wat de vrouwenbeweging te
bieden heeft.

Kan iemand mij geruststellen dat het wel goed komt met de
vrouwen-emancipatie?

Groeten,
Erik van Buiten

`Externe E-Mail wordt door het Ministerie van Financien niet gebruikt voor het aangaan van verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Ministry of Finance are given in good faith but shall not be binding nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of The Ministry of Finance.`