Achter de fractie!

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Tue May 20 09:41:12 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joris,

Je twijfel is oprecht en deze deel ik ook, veel mensen en leden, maar zoals
velen heb ik ook voordeel van twijfel gegeven. Toch maak je in een emotioneel
betoog een verkeerde redenering. Het onderscheid tussen links en rechts.

Is de SP links, als ze een verplichte verhuizing propageren van allochtonen. Op
het gebied van veiligheid nog soms verder gaan in repressie. Is dat links of is
dat rechts? Is de PVDA links als je ziet dat tengevolge van het
immigratiebeleid van Cohen de zgn. witte illegalen op straat belandde en mevr.
Schmitz geen generaal pardon wou instellen voor Gumus.
In deze tijd moeten zeer harde sociale maatregelen genomen worden. Dat doet me
ook pijn in mijn hart. Ik weet ook dat het economisch zeer slecht gaat, maar
kunnen we 1 miljoen mensen in de WAO laten belanden en ze nooit meer
perspectief bieden? Kunnen we de premies zo hoog op laten lopen in de
ziektekostenverzekering, dat de gezondheidszorg voor iedereen onbetaalbaar
wordt?
Ja ik heb er ook wakker van gelegen net als Boris wat moeten we doen? Voor mij
was het ook geen makkelijke overweging. Ik heb ook gezegd ik zeg mijn
lidmaatschap op als wij met CDA en VVD gaan reageren. Toch zag ik de brief van
de informateurs en het hoofdlijnenakkoord en de volle overtuiging van de
fractie om weer op inhoudelijke punten in te gaan, die van ons belang zijn
heeft mij van overtuigd de fractie heeft het maximale eruitgehaald en heeft dat
echt verdedigd als een leeuw. Daarom sta ik ook achter deze fractie en hoop ook
dat ze zeer duaal bezig zijn en dat wij als D66 het progressieve karakter van
het kabinet kunnen vormen en niet zoals bij het Paars kabinet steeds meer naar
het midden werden opgeschoven en twee partijen op ons zaten, zodat we niet meer
zichtbaar waren. Veel is in hoofdlijnenakkoord ook niet geregeld en ik hoop dat
we in dit economisch laagtij veel kunnen bereiken.
Het is lastig, maar ik heb alle vertrouwen in gekregen gezien het
onderhandelingsresultaat, dat onze partij als een leeuw zal vechten. Buiten
kijf sta vast Joris. Net als in Groningen zal Rotterdam de fractie kritisch
volgen en dat doen we al.

Maar Joris ik hoop dat ik met je nog lang in discussie kan gaan en dat je niet
verdwijnt als lid en wees trots om D66'er te zijn en overtuig je vader en
moeder weer. Links en rechts is uit, sociaal liberaal is in.

Groeten Kees van Loon

 http://www.wanadoo.nl/