Achter de fractie!

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Mon May 19 14:59:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Maar het feit dat de fractie zich uitgebreid verantwoorde
> voor het traject was natuurlijk uitstekend.

Mee eens. Vooral over de uitgebreide toelichting met de afwegingen van
de fractie (http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/001495.html) was
ik persoonlijk erg enthousiast, omdat daarin ook wordt aangegeven waar
D66 meer of iets anders wilde dan de andere partijen en waarom dat er
wel of niet gekomen is. Op die manier wordt voor de buitenwacht ook
duidelijk wat de meerwaarde is van D66 in deze regering, en vooral dat
D66 het zeker niet met alles in het huidige akkoord eens is. Dat stuk
gaat de komende jaren belangrijke munitie zijn bij de verdediging tegen
aanvallen uit PvdA en GroenLinks.

> Die 700mln onderwijs blijft voor mijn gevoel op het randje,
> het begrotingstekort 2007 is uiteindelijk -0,5%, dat kan ik
> billijken daar dat als ik me niet vergis ook een europese
> grens is.

Nope, de EMU-norm ligt op 3% van het BBP. Daarom vond ik ook dat het
tekort best wat hoger had mogen oplopen (ieder procent tekort scheelt
ongeveer 4 miljard euro bezuinigen).

Interessant in dit verband vond ik dat de Belgische premier Verhofstadt
de afgelopen weken campagne voerde met het standpunt dat "Belgie niet in
dezelfde fout moet vervallen als Nederland". Daarmee bedoelde hij dat
Balkenende I en II naar zijn mening zoveel bezuinigen en afknijpen dat
het economisch herstel er eerder door bemoeilijkt dan bevorderd wordt.
Het Nederlandse begrotingstekort (Belgie heeft er geen) zou dus een
gevolg zijn van het krappe begrotingsbeleid.

Deels ongetwijfeld verkiezingsretoriek, maar toch: opvallende uitspraken
voor iemand die zijn politieke carriere begon als bewonderaar van
Margaret Thatcher en nog steeds niet als politiek links bekend staat. Ik
had daarom graag gezien dat de Nederlandse berichtgeving over de
Belgische verkiezingen dit verschil in bestedingsfilosofie eens wat
nader uitgediept had. Maar NOVA wist natuurlijk weer niks beters te
verzinnen dan een freakshow met Dewinter en Abou Jahjah. Politiek als
amusement, waarom zou je als serieus nieuwsprogramma ook proberen eens
wat gevestigde waarheden onderuit te schoffelen... :-(

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*