einde D66

caderius caderius at EURONET.NL
Fri May 16 21:34:34 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,
Tegen beter weten in blijf ik afwachten wat het congres doet en wat de
gevolgen van het congres zijn.
Komt er op de huidige termen van de onderhandelingsresultaten, een akkoord
voor een kabinet CDA-VVD-D66,
dan wegen mijn principiële bezwaren tegen samenwerken in een VVD-CDA kabinet
zelfs zonder meewegen van de onbevredigende onderhandelingsresultaten zwaar
genoeg
om ook te bedanken voor de partij.
Ik ben niet van plan om mijn tijd en geld te besteden aan deelname aan een
congres
waarvan op voorhand niet vaststaat, hoe het oordeel van dat congres gewogen
zal worden.
Mijn argumenten voor evt. verlaten van de partij wil ik wel nog een keer
opsommen.

Ten eerste raken wij voor iedere kiezer besmet door deze samenwerking.
Ook al is de destijds mogelijke optie van een uitruil met het SGP misschien
alleen maar onderhandelingstechnisch geweest,
ik beschouw het als een slag in een democratisch gezind gezicht, dat die
optie zelfs open gehouden werd.

Ten tweede vind ik dat in het verlengde van de bereikte scheiding van kerk
en staat
hoort te liggen een scheiding van groeperingen rond irrationele
overtuigingen (lees o.a. religies) en politiek.

Ten derde, zullen er zoveel maatregelen genomen worden, waar D66 zijn
handen aan vuil zal moeten maken,
dat alleen al electoraal dit kabinet de doodsteek wordt voor D66.

Als ik de grijnzende gezichten zie van Balkenende en van Zalm en een paar
andere VVD-ers,
hoe gemakkelijk het geweest is om D66 aan zijn eind te helpen, dan zou ik
bijna lid willen blijven.

Als ik echter bedenk, dat een meerderheid van de partij - al of niet
stilzwijgend - toelaat wat er nu gaat gebeuren,
dan hoor ik in deze club niet thuis. Dit bericht wordt in ruime mate verspreid.

Met vriendelijke groet

Drs René CADERIUS VAN VEEN
(een lid van al heel lang geleden, ex- secretaris-politiek Regio
Winschoten, expert evaluator Europese Commissie enz.)

caderius at euronet.nl                     Tel:       +31 - 597 - 561203
"De Boschplaatse"                               Fax:    +31 - 597 - 562500
Oosteinde 46                            GSM:    +31 - 6.50.51.54.31
NL - 9697 XH Blijham                    www.boschplaatse.nl