motie referendum EU-Grondwet

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri May 16 17:04:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De toepasselijke paragraaf in het regeringsaccoord biedt enig
aanknopingpunt ("Het voorzitterschap biedt ook een goede gelegenheid
activiteiten te richten op het betrekken van de Nederlandse bevolking
bij de Europese Unie"), maar er moet stevig aan getrokken worden om dit
op te rekken naar het Europese Referendum zoals voorgesteld.

Op de 1e alinea vd laatste pagina: "Tijdens het Nederlands
voorzitterschap van de Unie in de tweede helft van 2004 moeten onder
andere ten aanzien van de uitbreiding met nieuwe Lidstaten belangrijke
stappen worden genomen. Nederland staat positief tegenover de
uitbreiding waarbij vrijwaringsclausules adequaat dienen te worden
vastgesteld. Het kabinet zal bevorderen dat de toetredende landen de
door hen aangegane verplichtingen kunnen nakomen en met de Europese
Commissie in overleg treden over de vrijwaringsclausules. Het
voorzitterschap biedt ook een goede gelegenheid activiteiten te richten
op het betrekken van de Nederlandse bevolking bij de Europese Unie."

Het lijkt me dus zeer nuttig dat dit punt extra prioriteit krijgt door
een congres-uitspraak!

Bart Meerdink