Doelbewuste journalistiek

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu May 15 18:18:20 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volgens een artikel in het NRC wordt er in de VS aan
desinformatie-campagnes gedaan. Als ik bedenk wat we van Rumsfelt
allemaal mochten vernemen lijkt me dat redelijk plausibel.

Wat betreft straffen en belonen, ze merken vanzelf dat niemand meer US
dollars meer wil hebben, ook al krijgen die straks mooie kleurtjes :-)

Bart

http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1052976824164.html

Parijs: VS maken Frankrijk stelselmatig zwart

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 15 MEI. De Fransen zijn het slachtoffer van een
,,georganiseerde campagne van desinformatie'' door de regering-Bush.
Volgens The Washington Post is dat de strekking van een brief die de
Franse ambassadeur in de Verenigde Staten, Jean-David Levitte, vandaag
zou overhandigen aan leden van de Amerikaanse regering en het Congres.

Volgens de krant, die zich baseert op anonieme Franse functionarissen,
is de regering in Parijs verontwaardigd over artikelen die de afgelopen
maanden zijn verschenen in verschillende Amerikaanse kranten, waarin
Frankrijk wordt beschuldigd van samenwerking met het regime van Saddam
Hussein.

Bij de brief zou een lange lijst zijn gevoegd met voorbeelden van
volgens de Fransen onware artikelen, die deel uitmaken van een ,,vuile
campagne om de reputatie van Frankrijk te vernietigen''. In de ogen van
de Fransen zou het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie, de
grote boosdoener zijn. Een hoge Amerikaanse functionaris noemt de
beschuldiging ,,totale onzin''.

De Frans-Amerikaanse betrekkingen zijn op een dieptepunt sinds de oorlog
in Irak. Verschillende Amerikaanse politici willen Frankrijk straffen
voor zijn weigering de oorlog te steunen. Zij pleiten openlijk voor een
boycot van Franse producten. Voorzichtige toenaderingspogingen zijn de
afgelopen weken op niets uitgelopen. In de Franse krant Le Monde pleiten
vooraanstaande Amerikaanse oud-politici van beide partijen, onder wie
oud-ministers Madeleine Albright en Paul O'Neill, vandaag voor herstel
van de transatlantische relatie.

Tot de voorbeelden in de Franse lijst behoren artikelen in onder meer
The New York Times (over levering van onderdelen voor nucleaire wapens)
en The Washington Post. De Franse woede werd vooral gewekt door een
artikel vorige week in The Washington Times, net als de meeste andere
gebaseerd op ,,een anonieme bron binnen de veiligheidsdienst''. Daarin
werd gesteld dat Frankrijk hoge Iraakse functionarissen paspoorten had
verstrekt om te ontsnappen.

Na aanvankelijk vage ontkenningen liet het State Department weten ,,geen
aanwijzingen'' te hebben voor de beschuldigingen. Maar een dag later zei
minister van Defensie Donald Rumsfeld: ,,Frankrijk heeft historisch
nauwe banden met Irak. Bij mijn weten hadden ze die tot het begin van de
oorlog. Wat er daarna is gebeurd, daar komen we nog wel achter.''