Turquoise Kabinet

Michiel D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu May 15 11:44:42 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk, Unico,

Inderdaad roerend betoog van Unico voorafgaand aan het aantreden van een turquoise kabinet dat is de kleur die je krijgt als je het groen van CDA en D66 mengt met het blauw van de VVD). Ik wil maar niet zeggen wat er geburd als je oranje en groen mengt, dat is en soort van poepkleurig, maar elk kabinet eindigt ondanks de mooi kleurige foto op het bordes in een kleur van verrotting...

Maar hoop doet leven, derhalve de suggestie van een turquoise kabinet.

Die verroting die komt natuurlijk precies door het proces dat Henk beschrijft: een te haagse insiderskeuze van bewindspersonen, de fractie die geen rekenschap aan de partij wil afleggen en een proces van interne gemor en externe pokerface. Het wil nu eenmaal zo zijn dat alleen de acteurs die dat spelen ( a la  18de eeuwse opera) dat zelf geloven. Kiezers hebben een haarfijn gevoel voor onwaarachtigheid. Kortom het rampscenario van Henk kan bewaarheid worden. De oplossing is niet oproepen aan de fractie te doen, en zeker niet in combinatie met complimenten.

De oplossing is door dualisme in de partij op te bouwen en vooral door een tegenkracht. daarom hebben een aantal mensen een proces in gang gezet met Ongehoord maar zijn er nu een aantal notabelen (binnenkort meer daarover) met een critische evaluatie van de cultuur begonnen en een nieuw appel voor politieke vernieuwing. Meer daarover in zes weken.

Maar terug naar de onderhandelingen. Ik geef D66 voor de formatie op dit moment een 6sje, met een goede keuze van bewindslieden gaat dat naar een zeven min, met een slechte keuze naar een 5.

Uitgangspunt is dat we deze regering niet hebben gewild, maar er in deelnemen omwillen van de bestuurbaarheid van het land. Ik vind het geen geweldig argument, maar ze moeten niet meer aankomen met dat D66 overbodig is. Kennelijk zijn we nodig om dit land bestuurbaar te houden. Bovendien zijn we tegenwoordig bekend als bestuurderspartij. Ik vind dat geen compliment, want dat heeft allerlei culturele gevolgen die Henk aanstipt. Maar dan moeten we maar van de nood een deugd maken.

Ten tweede was het doel om onze inbreng zichtbaar te maken. Storend daarin is dat een beeld is ontstaan dat D66 zonodig politieke bestuurlijke vernieuwing wil hebben. Het zou er juist om moeten gaan dat we ernstig bezorgd zijn over de gezondheid van de democratie. Dat gevoel (dat je kunt delen) heb ik de afgelopen tijd te weinig gezien. Politieke vernieuwing is te eng gedefinieerd als districtenstelsel en gekozen burgemeester. Ik had liever gehad dat VVD en CDA ook onze analyse gingen delen. Maar goed: ze mogen nog een motto bedenken en daar kunnen ze nog wat in kwijt.

Ook met de kenniseconomie is ruim 500 mln mager en aan hervormingen in onderwijs hebben we nog niet veel gezien. Ook hier is het storend dat het beeld is dat D66 te weing binnen heeft gehaald. dat is het probleem niet: het is vooral jammer voor de leerlingen, de studenten, de onderzoekers. Wij zijn al opgeleid, maar onze kinderen nog niet. Verder is het hele begrotingsbeeld er een van schuld aflossen - een Balkenende auto-flagellatie oefening. beeld van een land dat een obsessie heeft met ouderdom en dood: want zorg krijgt er autonoom 3% per jaar bij.

Tenslotte de bewindspersonen. Ik hoop dat het formatieteam de bescheidenheid heeft om extra-haags te denken en met de keuze van personen een frisse blik toont en ook een gevoel voor het veld. Ik zou het onbestaanbaar vinden als twee of meer fractieleden de oversteek maken. Ik wil weer geluiden a la Wijers in de regering en ik vind dat wat de VVD met Rutte en Nijs en Schultz etc... kan wij ook beter kunnen. Het gaat daarbij niet zozeer om jeugd maar wel het verbeden van de top. En in de keuze van bewindspersonen zou ook het meer kritische geluid in de partij herkend moeten worden.

Kortom met dit gemengd gevoel ga ik zondag naar het congres, ik zal voor de Rijswijkse motie (die over de bewindspersonen gaat in de zin van mijn vorige paragraaf) stemmen en over de LB resolutie spreek ik me pas ter congresse uit. Maar Unico, complimenten opstropen is nu geen nuttige bijdrage, scherp houden des te maar. Boris wil zich verdedigen als een leeuw: prima laten we hem die kans geven.

VrGr

Michiel Scheffer