Veiligheidsplan D66 -> Mijn voorstel

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 14 10:45:18 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik heb het bericht toch maar even geciteerd, daarin staat o.a. "De
politie heeft de bossen uitgekamd, maar geen spoor meer van de man
gevonden.". Tot zover het "ouderwetse" idee dat de politie komt als je
belt. Ook wat betreft het nut van een mobieltje lijk je de 'zwarte bril'
(John Bijl/De Bono) op te hebben. Voor een SOS-funktie (met
plaatsbepaling) is geen foto nodig, en als er een verdacht iemand op je
afkomt lijkt me het wel degelijk mogelijk om een foto te nemen (of het
geluid op te nemen), zeker als je met een paar mensen bent.

Uit een ander citaat (Trouw vandaag) blijkt overigens dat de politie er
de voorkeur aan geeft om het mobieltje TEGEN de eigenaar ervan te
gebruiken. Over privacybescherming gesproken. Bah.

Bart Meerdink,
Nijmegen

==========
Citaat nu.nl: "http://nu.nl/news.jsp?n=145546&c=13
Meisjes jagen belager weg door mobieltje

Uitgegeven: 11 mei 2003 13:50
GARDEREN - Drie 16-jarige meisjes uit Elspeet en Uddel zijn
zaterdagavond gered door de mobiele telefoon van een van hen. Dat zegt
een woordvoerder van de politie.

De meisjes fietsten zaterdagavond even na negen uur het bos bij Garderen
in. Opeens kwam een man met een rode zakdoek voor zijn gezicht
tevoorschijn. Hij bedreigde de meisjes met een pistool en dwong hen op
de grond te gaan liggen.

Op dat moment belde de moeder van een van de meisjes op de GSM. Het
meisje schreeuwde hard waar ze was. Volgens de slachtoffers schrok de
aanvaller daar zo van dat hij er vandoor ging. De politie heeft de
bossen uitgekamd, maar geen spoor meer van de man gevonden."
==========

==========
Citaat Trouw 14-5-2003 "Opsporing / Mobieltje nekt jonge crimineel"
Het nieuwste speeltje voor jonge criminelen is een zegen voor de politie.

In TROUW: Jonge criminelen krijgen spijt van hun mooie mobieltje. Jong
crimineel Nederland is over het algemeen vrij modebewust. Men wil een
trendy spijkerbroek, het hipste kapsel, en zeker de nieuwste mobiele
telefoon. Maar daarmee doen ze dingen waar ze later spijt van krijgen.
Foto's maken bijvoorbeeld. Dat is een zegen voor de politie. Digitaal
rechercheur Simon Siezenga komt de mooiste dingen tegen: allerlei
belastend materiaal keurig op de foto, en natuurlijk op de voice-mail.
En daarbij de datum en het tijdstip van inkomende en uitgaande
gesprekken. In de nieuwe recherche-opleiding is inmiddels het vak "lezen
van mobiele telefoons" opgenomen.