Lasten en lusten (was: Districtenstelsel en gekozen premier?)

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Tue May 13 17:04:53 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> Da's evengoed pro-cyclisch -- verhoging van de inkomstenbelasting zal
> faillissementen en ontslagen veroorzaken. Wat er moet gebeuren is
> *slim* bezuinigen. De economische impact van
> bezuinigingen is niet onder een noemer te vatten.

Mja, maar als je "slim" kunt bezuinigen, neem ik aan dat je ook "slim"
kunt belasten...

Als iedere belastingverhoging immers een negatief effect heeft, dan is
het ideale belastingniveau 0%. Maar dat is natuurlijk niet zo, er
bestaat ergens een optimum, afhankelijk van de behoefte aan publieke
goederen en van de manier waarop de belastingdruk verdeeld wordt. De
redenering dat economische tegenslag via "slimme" bezuinigingen en
Keynesiaans spelen met het begrotingstekort moet worden opgevangen,
veronderstelt dat we dat optimum min of meer al bereikt hebben en daar
omheen aan het schommelen zijn. Ik ben daar zo op voorhand echter niet
zo zeker van.

Bijvoorbeeld wat betreft onderwijs heb ik al minstens sinds Paars I het
gevoel dat we sterk aan het onderinvesteren zijn, en dat we daarvan op
korte termijn niet zoveel, maar op langere termijn des te meer de
negatieve economische gevolgen van zullen zien. Kennelijk was dat gevoel
terecht, want tijdens de laatste verkiezingscampagne is onderwijs ineens
een issue geworden. Maar onderwijs is zeker niet het enige publieke goed
waarvan ik me afvraag of de investeringen die we daarin doen wel
voldoende zijn om duurzaamheid op de lange termijn te garanderen. Met
andere woorden, het lijkt me zeker zinvol om eens goed te kijken naar de
doelmatigheid van alle bestedingen die we doen met belastinggeld, en
waar die doelmatigheid ontbreekt kan inderdaad slim bezuinigd worden.
Maar om nu al te concluderen dat alle extra investeringen die nodig zijn
gefinancierd kunnen worden uit die slimme bezuinigingen, dat lijkt me
wat voorbarig.

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*