Crisis in D66

Tue May 13 13:09:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het ten dele wel met je eens hoor, John,

Mij gaat het steeds om hele concrete keuzen.

Als ik bijvoorbeeld de beperking van de hypotheekrenteaftrek hoor, slechts
opgehangen aan de toevallige overwaarde van een verhuizer, dan slaat de
schrik mij om het hart. Niet vanwege het beperken van hypotheekrenteaftrek,
maar vanwege het opportunisme en te creeeren rechtsongelijkheid, waartegen
ik me juist altijd tot D66 aangetrokken voel(de).

M.i. hoort D66 principieel te zijn als het gaat om gelijke behandeling e.d.
Waarom eerdere hypotheekverhogers blijvend laten profiteren tot dertig jaar
op hoge kosten van andere belastingbetalers, maar nieuwe verhuizers wel
beperken.
Waarom degenen die kapitaal van elders dan uit een toevalige overwaarde
betrekken dat wel laten volledig laten sparen en wel vol nieuwe
hypotheekrente laten aftrekken.
Waarom partners dan maar een volle hypotheek op naam van een ander laten
regelen waar alleenstaanden dat niet kunnen, enzovoort.

Beperk eenieder in zijn aftrek op basis van algemene beginselen en regels,
en niet een willekeurige groep die net achter het net vist in vergelijking
met eerderen.
Ik verafschuw dat soort vluchtige en door velen maar niet iedereen te
ontduiken willekeur om snel wat budgettaire problemen op te lossen, ipv
structurele veranderingen aan te brengen ,en vind dat zo principieel dat D66
daaraan niet zou moeten meewerken.

Fritz