Veiligheidsplan D66 -> Mijn voorstel

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon May 12 22:27:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

> Deze meisjes hadden meer aan deze telefoon gehad:

[ knip beschrijving Benefon Esc! NT2002 Personal Navigation Phone ]

Volgens mij zijn er met zulke toestellen (wel duur, en dat nog zonder
speciale audio/video mogelijkheden) tal van intrigerende mogelijkheden,
hoewel misschen hier vooral (vermoedelijk) de vertaling uit het Fins de
fantasie prikkelt :-)

'Super'mobieltjes worden echt het status-symbool van de toekomst.

> Waren bijna (stigmatiserende straf ben ik niet zo weg van)

Sterker nog, ik ben van geen enkele straf weg, maar stigmatisering
speelt *altijd* mee (zelfs bij vrijspraak), vormt onderdeel van de straf
(o.a. strafblad) en helpt ook ter afschrikking en bij de bescherming van
de samenleving. Als je het als onvermijdelijk verschijnsel erkent kun je
ook proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan. Beter dat, dan het
struisvogelachtig dood te zwijgen terwijl je het aan de andere kant wel
over de voorbeeldwerking van lik-op-stuk beleid hebt en zo.

> allemaal goede suggesties naar mijn idee maar ook moeilijk te realiseren

Blij dat er tenminste iemand positief reageert :-) Realiseren valt denk
ik toch wel mee, als het fantasieloze repressie-denken van Donner & Co
maar doorbroken kan worden (want m.i. hoeft misdaad- en terreur
bestrijding dus nauwelijks ten koste van de privacy te gaan).

In plaats van de falende justitie (steeds weer gaan ze op onthutsende
wijze de mist in) meer bevoegdheden te geven (om daarmee steeds
ernstiger fouten nog beter te kunnen verhullen) zou je kunnen nadenken
over hoe je de kans groter kunt maken dat iemand relevante waarnemingen
m.b.t. de omstandigheden van een delict heeft vastgelegd (nogmaals,
zonder dat dit ten koste gaat van de privacy).

Bart Meerdink