Veiligheidsplan D66 -> Mijn voorstel

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 11 20:50:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zag een berichtje "Meisjes jagen belager weg door mobieltje"
http://nu.nl/news.jsp?n=145546&c=13 dat mijn pleidooi voor het gebruik
van het beschermende potentieel van mobieltjes in herinnering bracht.
Destijds vond helaas niemand het de moeite waard om te reageren. Is wat
ik allemaal suggereer nivo borrelpraat of doe ik iets anders verkeerd
(behalve misschien doordrammen ;-) )?

Helaas heb ik sindsdien alleen nog maar berichten gelezen over
restricties op het gebruik van dit soort zaken op privacy-gronden. Met
een goed opgezette onafhankelijke databank is dit echter geen probleem!

Voor de volledigheid heb ik mijn andere suggesties uit die periode nog
maar eens onderaan deze posting herhaald (waren ook zonder reaktie
gebleven).

Bart

Bart Meerdink wrote:

> Ad Huikeshoven wrote:
>
> (knip, 10-punten plan)
>
> Om eerlijk te zijn, ik mis echte visie in een op zich redelijk D66 plan.
>

> Waar D66 alleen het proces van het doen van een aangifte wil
> stroomlijnen, denk ik dat een veel radicalere oplossing aangewezen is.
>

> 1. Creeer een onafhankelijke, beveiligde databank voor potentieel
> bewijsmateriaal, MET maximale bescherming van privacy.
>
> 2. Geef burgers goedkoop (via mobieltje bijvoorbeeld) en vrijblijvend de
> mogelijkheid om meldingen en beeld/geluid te deponeren.

> [...]

Suggesties veiligheidsbeleid (D66-lijst, 10/19/2002 17:26)

Een paar suggesties van een leek (nee niet over meer geld!):

1. Geef een agent een gecertificeerde foto/film camera met geluid mee
waarmee zonder enig papierwerk bewijsmateriaal en heet-van-de-naald
observaties vastgelegd kunnen worden. Geen moeizame omschrijvingen,
foutgevoelig papierwerk maar wettig en echt overtuigend bewijs.
2. Maak ook bij aangiftes en verklaringen gebruik van deze apparatuur,
aangiftes kunnen wellicht op de plaats des onheils gedaan worden ten
overstaan van een agent. Veel sneller en duidelijker.
3. Maak meer gradaties van politie-personeel, van ongeschoold
(laagbetaald, in opleiding) tot best-of-the-best, en zet niet onnodig
veel (niet altijd in duo's) of overgekwalificeerd personeel in.
4. Zorg dat ALLE betrokkenen (verdachte, politie, justitie, getuigen,
slachtoffers,...) er daadwerkelijk belang bij hebben om mee te werken
aan een snelle en efficiente afhandeling van zaken.
5. Beoordeel zonder terughouding de kwaliteit en effectiviteit van het
werk van wetsdienaren (incl. OM en rechters) maar stel hen ook in staat
om opmerkingen te maken en suggesties te doen en om voortdurend hun
doeltreffendheid te verhogen.
6. Werk samen met de diverse buitenlanden om te zien wat daar anders
(beter of minder goed) gaat en implementeer de geleerde 'best practices'
7. Zorg dat straffen gevoeliger aankomen, detentie weet ik hoe lang na
het delict die van alle gemakken voorzien is, waar men in de watten
gelegd wordt en voortijdig vrijgelaten dat werkt niet, dat is gewoon
geen straf, net zomin als taakstraf. Als het al tot detentie komt. Wil
iemand niet verbeteren, is het dan niet te overwegen om een
stigmatiserende straf op te leggen, om anderen te beschermen?
8. Onderzoek of electronische detentie, waarbij ten allen tijde iemands
gaan en staan geregistreerd wordt recidive kan voorkomen.
9 en 10. Zie mijn eerdere pleidooien op deze lijst voor effectievere
reclassering tijdens detentie en een geheel onafhankelijke databank voor
potentieel bewijsmateriaal.

Als ik zie hoe justitie de berechting van Volkert vdG traineert (ze
zullen wel bezig zijn met een zevendelige biografie van Volkert op de
kleuterschool) terwijl het toch een supersimpele zaak is dan denk ik als
buitenstaander toch van als dat de norm is dan hebben die sukkels niet
meer geld nodig ze hebben gewoon minder sukkels nodig.

Bart Meerdink