lesgeven door leerlingen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 11 15:03:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Je noemt alweer een extra voordeel van het verschijnsel. Altijd aardig
om te lezen dat iets in de praktijk al goed werkt, al was mijn primaire
focus niet de basisschool.

Als je het over leerling-leering begeleiding hebt, wat moet ik me
daarbij voorstellen? In/buiten de klas/school, klasgenoten of niet,
verwerking van de eerder klassikaal gepresenteerde stof of een
uitbreiding daarvan en onderdeel van de methode, op ad-hoc initiatief
van de leerlingen of geinitieerd/gestimuleerd/begeleid  door de
school/leerkracht?

Dus, hoe kun je een ongetwijfeld van nature reeds spontaan aanwezig en
nuttig patroon versterken en de mogelijkheden en voordelen ervan
uitbouwen. Ik heb altijd kritiek op mensen die praten in termen van meer
of minder geld (iets verbeteren door er een emmer geld over uit te
storten) zonder het beleid op de voorgrond te stellen. Nou hier zie ik
mogelijkheden om verbeteringen tot stand te brengen in een situatie van
een tekort aan geld en leerkrachten.

Bart