lesgeven door leerlingen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 10 21:05:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Bijl - D66 wrote:

> Bart,
>
> Ik wist niet dat Trude Maas dit eerder had aangesneden,

Sorry, ik was niet duidelijk, het ging alleen om het bedenken vs. uitvoeren.

> [...]
> onderstreept haar stelling. Weer is zo'n opmerking ergens weggezakt..
> Terwijl het in een informatiemaatschappij juist steeds belangrijker wordt om
> 'denken' en informatie ordenen aan te leren. Toen ik zelf bij ING nog voor
> de klas stond zij ik wel eens: "je hoeft niets te weten, maar je moet alles
> weten te vinden." Kennis is nu eenmaal iets anders dan het kunnen oplepelen
> van informatie.

> Tja, volgens mij moet je terug naar de tekentafel met heel het
> opleidingsmateriaal. Volgens mij moet je eerst met duidelijke uitgangspunten

Brrrr, dat klinkt naar het seizoen 2013/2014 ipv 2003/2004.

Wat ik bedoel is meer kleinschalig hap-snap invoeren, zo van (ik verzin
maar wat) in plaats van een boek in je eentje lezen voor je lijst het
samen schrijven van een samenvatting met daarbij een gemotiveerde visie
over wat voorgelegde stellingen. De begeleidende leerling kan zorgen dat
niet alleen de beste taalknobbel e.e.a. schrijft, en kan bijv. rollen
verdelen in termen van jouw (de Bono's) zwarte/roze bril, of technieken
als PMI (Plus, Minus, Interesting aspects). Van dergelijke projectjes
zou je uitgewerkte opzetjes van het internet moeten kunnen ophalen,
zodat je zonder veel tijd/moeite/vallen en opstaan, toch een gezonde en
verantwoorde start kunt maken met deze leer-aanpak.

De rest van de lessen kunnen gewoon als vanouds gaan, en als het bevalt
kan, gewapend met die ervaring (en mogelijk tips van anderen die het ook
geprobeerd hebben) steeds vaker iets dergelijks toegepast worden.

Of gewoon wat ruimte creeeren (misschien op vrijwillige basis) voor een
denk-cursus uit het boekje van De Bono :-)

[knip allerlei aardige linkjes]

Succes met de ontwikkeling van competentiegericht onderwijs bij jullie.
( http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/37/8/kessels.html ). Lijkt me
een uitstekend idee.

Bart