lesgeven door leerlingen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 10 17:57:37 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Bijl - D66 wrote:

> [...]
> dingen die mij is geleerd dat klasikaal verhaaltjes opdreunen - frontaal
> lesgeven - een van de meest ineffectieve methodes is. Mensen zelf dingen
> laten ontdekken is, ongeacht de stof vaak veel effectiever. Dat ontdekken
> kan je sturen. Met boeken of opdrachten, door ze nieuwsgierig te maken of
> door ze een paar aanwijzingen te laten geven door iemand die er nét effe
> iets meer van weet. En daar heb je geen 4 jaar PABO voor nodig. 'Oudere'
> leerlingen zijn daar uitermate geschikt voor. En het is ook nog goed voor
> hun ontwikkeling van dfe zogeheten sociale competenties.

Trude Maas (1e kamer PvdA, sorry voor de lange link)

http://www.kennisland.nl/Kennisland/Actueel/nieuwsberichten/Trude_Maas_gooit_knuppel_in_hoenderhok.html

had het er al over. We zijn zo goed in het bedenken van dingen, maar
niet zo goed in het uitvoeren ervan. Wat moet er nou concreet gebeuren
wil dit bijvoorbeeld in het jaar 2003/2004 daadwerkelijk in de praktijk
gebracht worden? Met jouw achtergrond (lijkt me best leuk werk
overigens, als je materiaal goed blijkt te voldoen tenminste) kun je dat
misschien beoordelen? Moet het voor, tijdens of na schooltijd, of via
het internet? Eventuele kosten/uitstapjes v.e. groepje (buiten lestijd)
gedeeltelijk vergoeden?

> [...]
> alle leerlingen van iedere leeftijd gewoon door elkaar in een klas. En op
> die manier worden alle gelederen bij het leerproces betrokken. De jonge
> kinderen zien hoe ze worden, de oudere zien hoe ze waren. En dat lijkt een
> belangrijke toevoeging te zijn aan de ontwikkeling van het kind in
> zelfverantwoordelijke volwassenne.
> Het is alleen nog te vroeg om te zeggen hóe effectief zo'n oplossing is. De
> school bestaat sinds laat 2000 dus is er nog geen ervaringen met
> startkwalificaties, maar het is veel belovend.

En zonder enige overheidsfinanciering! Toch tekenend.

En er is erg veel belangstelling voor. Maar wel erg radicaal, ik heb het
idee dat het evengoed in het honderd kan lopen als dat het geweldig goed
uitpakt.

> Ik zou voorstellen dat het nieuwe kabinet - wat op deze lijst ons al
> dierbaar is - ruimte maakt voor meer van dit soort kleinschalige
> onderwijsexpirementen. Onderwijs kan namelijk ook nog wel een
> kennisinnovatieimpuls gebruiken. Uitgangspunten als competenties en nieuwe
> lervormen krijgen nu maar moeilijk voet aan vaste grond op scholen, met
> namen om dat de meeste scholen dit soort tijd en energie en lange adem
> vretende ontwikkelingen er maar effe bij moeten doen. Op de basisscholen
> laat het harnas van het studiehuis sowieso maar weinig toe. Dat moet dus
> [...]

Studiehuis: basisscholen -> havo/vwo ?

Bart Meerdink

PS. John wat vind je van De Bono's CORT Thinking Lessons (als je er
tenminste van gehoord hebt, eerste versie stamt al uit 1974, zie
http://www.edwdebono.com/cort/)? Ik heb me altijd afgevraagd waarom
leren denken geen vak was.